Drinkmixerns mästare Schweppes lanserar i Sverige smakerna - cola och coco

Schweppes redan breda drinkmixersortiment utökas med ytterligare två smaker, den mycket populära smaken cola och den trendiga smaken cocos. Schweppes har utvecklat de båda smakerna till att främst passa till viss alkohol som t ex ljus rom eller vodka, men även som ett gott alkoholfritt alternativ. De två nya smaker breddar nu Schweppes sortimentet som totalt blir 12 smaker.

– Schweppes Cola och Coco har redan lanserats i några länder i Europa och nu står Sverige på tur. Vi hoppas att smakerna framförallt skall attrahera professionella bartenders och drinkintresserade konsumenter, säger Fredrik Sverkersten, kategorichef läsk på Spendrups. Detta är en spännande lansering, då konkurrensen inom den här dryckeskategorin är hård. Men att Schweppes tar steget förvånar väl ingen, då de är så hårt förknippade med drinkmixers.

Fredrik fortsätter:
– Schweppes nya smaker uppfattas som mindre söta och är därmed något vuxnare i smaken. De kan med fördel drickas som de är med is och lime eller citron.

Innan Schweppes cola skulle lanseras på svenska marknaden gav Spendrups Synovate* uppdraget att genomföra ett blindtest, där testpanelen tyckte att smaken var god, uppfriskande/fräsch och något mindre söt än konkurrerande varumärken. *(källa: Synovate, juni år 2011)

Fakta
Schweppes (uttalas Schwepps) båda smaker cola och coco kommer att lanseras under vecka 36 (dagligvaru- och servicehandeln, restauranger) i förpackningarna 50 cl och 150 cl å-pet.

Fredrik Sverkersten, kategorichef läsk, 08-672 77 50, fredrik.sverkersten@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör, 08-672 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3,1 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se