Mariestads lanserar Rökig Kustlager – ett limiterat öl med doft av tjära och rök

Idag lanseras den tredje brygden i Mariestads limiterade serie öl. Den är en Rökig Kustlager, ett rököl som bryggmästare Richard Bengtsson tagit fram med inspiration från sommarens segling på västkusten med Ostindiefararen Götheborg.

Den Stora Smakresan är Mariestads bryggmästare Richard Bengtssons årliga inspirationsresa där han letar intryck bland svenska smaker och dofter. Dessutom bjuds spännande personer med för att utmana Richards sätt att tänka kring mat och dryck. Tillsammans med kocken Björns Frantzéns matlagning skapas nya idéer som omsätts till ny öl och nya maträtter.

- I anslutning till ”Den stora smakresan” har vi tidigare tagit fram två limiterade öl, Mariestads Kanalporter och Mariestads Ekfatslagrad Imperial, inspirerade av Göta Kanal och smakerna från den regionen. De har uppskattats av ölentusiaster och blev snabbt slutsålda. Nu lanserar vi det tredje limiterade ölet och den här gången har vi triggats av våra resor med Ostindiefararen och av sjöfartens dofter av tjära och rök, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Mariestads.

Ostindiefararen Götheborg är byggd som fartyg byggdes på 1700-talet, då rikedomar seglades hem till Sverige från Kina; hon är byggd för hand och av trä, och för att skydda trä och tågvirke från det salta havet och den starka solen är fartyget täckt av tjära. Just den rökiga tjärdoften har inspirerat Richard Bengtsson till Mariestads Rökiga Kustlager. Rököl är en typ av öl som har historisk anknytning med rötterna i Tyskland, då man bryggde öl med malt som torkats i rökgaserna från trä, oftast bok.

- Vi tror att svenska livsnjutare är redo för ett rököl och har därför tagit fram en rökig kustlager i limiterad upplaga. Den har en tydlig doft av tjära och rök och en maltig smak med balanserad beska, som vi fått fram genom att använda rejäla mängder bokrökt malt, mindre mängder pilsnermalt, mörk karamellmalt och tysk Magnum-humle, säger Richard Bengtsson.

Totalt har 1 500 flaskor buteljerats, etiketterats och signerats för hand av bryggmästaren och hans bryggarteam. Rökig Kustlager passar bäst till kraftig och smakrik mat. Den bör drickas kylskåpssval, till exempel till grillat revbensspjäll eller till den feta maten på julbordet. Mariestads Rökig Kustlager lanseras i Systembolagets beställningssortiment idag den 1 december.

Kocken Björn Frantzén får som tidigare en utmaning när han ska servera en rätt som passar med Richards rökiga öl. Tillsammans med sina kolleger tar han fram en speciell löjromstoast som Richard testar tillsammans med några av de inspiratörer han mött under resan.

Se de nya avsnitten av Den Stora Smakresan här: www.youtube.com/mariestadsbryggeriab

Fakta om Mariestads Rökig Kustlager

Pris 169 SEK
Volym 75 cl
Alkoholhalt 6 %
Lanseringsdag 1 december på Systembolaget
Artikel nr 89481-01

Fakta om Mariestads

Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska.

Fakta om Björn Frantzén

Björn Frantzén började sin karriär som kock på Edsbacka krog. Björn har därefter bl.a. arbetat på de engelska stjärnkrogarna Chez Nico’s at 90 Park (3 stjärnor i Guide Michelin), Restaurant Lettonie (2 stjärnor) och Restaurant Pied a Terre (2 stjärnor) samt Restaurant L’Arpege i Paris (3 stjärnor).

År 2008 öppnade restaurangen Frantzén/Lindeberg som tilldelades sin första Michelinstjärna redan året därpå. Idag heter restaurangen enbart Frantzén och har 2 stjärnor i Guide Michelin. Björn Frantzén driver dessutom bland annat The Flying Elk, Studio Frantzén och Bobergs matsal på NK.

Björn Frantzén är skapare av projektet "Exceptionell råvara" som strävar efter att lyfta svenska råvaror till världsklass. ”Exceptionell råvara” drivs i samarbete med VisitSweden, LRF, Martin & Servera samt Svenskt Kött.

Innan kockkarriären spelade Björn Frantzén fotboll i AIK:s a-lag. Han är också en hängiven löpare och springer cirka 200 mil om året.

Projektgrupp från Spendrups:

Henrik Åström, marknadschef öl Spendrups

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads

Filmproduktion, Planet of the Silver Ape, Stefan Öström

Design, Neumeister, Henrik Hallberg & Maria Florell

PR-byrå, Lindberger & co, Lars Lindberger

Richard Bengtsson, bryggmästare för Spendrups och Mariestads, tfn 0702 156 899, richard.bengtsson@spendrups.se

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, tfn 070-7746089, mikael.mossvall@spendrups.se

Annika Molander, informationsdirektör, tfn 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

För fotografier, kontakta: anna.olsson@spendrups.se

I anslutning till ”Den stora smakresan” har vi tidigare tagit fram två limiterade öl, Mariestads Kanalporter och Mariestads Ekfatslagrad Imperial, inspirerade av Göta Kanal och smakerna från den regionen. De har uppskattats av ölentusiaster och blev snabbt slutsålda. Nu lanserar vi det tredje limiterade ölet och den här gången har vi triggats av våra resor med Ostindiefararen och av sjöfartens dofter av tjära och rök.
Richard Bengtsson, bryggmästare på Mariestads.
Vi tror att svenska livsnjutare är redo för ett rököl och har därför tagit fram en rökig kustlager i limiterad upplaga. Den har en tydlig doft av tjära och rök och en maltig smak med balanserad beska, som vi fått fram genom att använda rejäla mängder bokrökt malt, mindre mängder pilsnermalt, mörk karamellmalt och tysk Magnum-humle.
Richard Bengtsson, bryggmästare på Mariestads.