Nu släpps ölet som bara kan avnjutas i Dalarna

Lagom till starten av skid-VM i Falun lanseras ölet Spendrups 2015, ett KRAV-märkt öl tillverkat av ekologiska ingredienser. Ölet produceras i Dalarna, i Sveriges mest klimatsmarta bryggeri.

Det nya ölet produceras i Grängesberg, i Sveriges mest klimatsmarta bryggerilösning som invigs idag. Tack vare unik teknik återanvänds de korn- och maltrester som blir kvar när ölet har bryggts och i och med detta blir Spendrups ett av de första bryggerier i världen som är närapå självförsörjande på bioenergi och minskar företagets CO2-utsläpp med 80 procent per liter dryck.

– Vid framtagningen av Spendrups 2015 har vi använt vår nya miljövänliga teknik. Tekniken i kombination med vår långa tradition av ölframställning i Grängesberg har resulterat i ett smakrikt öl baserat på ekologiska råvaror och med naturen i åtanke. Det är bryggt i Dalarna för att avnjutas i Dalarna, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri.

Spendrups 2015 lanseras särskilt för skid-VM i Falun, som Spendrups med sitt hållbarhets-engagemang är en naturlig dryckesleverantör till.

– Vi arbetar aktivt för att genomföra VM på ett resurssnålt sätt med minsta möjliga utsläpp och påverkan på miljön. Spendrups nya bryggerisatsning och VM-öl passar väl in i skid-VM:s hållbarhetsfokus, säger Kent Lövgren ansvarig för sales & marketing på skid-VM.

Fakta:
Spendrups 2015” finns till försäljning från och med den 2 februari.

Färg: Ljust gyllengul.
Doft: Framträdande frisk maltig doft med lätt humlearom
Smak: Fyllig och rund maltighet balanserad med en lätt markerad beska.
Malt: Ekologisk Pilsnermalt
Humle: Ekologisk Perle (tysk)
Alkoholhalt: 4,5 vol %
Jäsning och lagring: Spendrups 2015 är ett underjäst lageröl. Huvudjäsningen sker i 8 dagar vid 13 C. Därefter sker mognaden i lagertank under 4 veckor vid - 1 C.
Övrigt: 100 % ekologisk! KRAV-märkt

* dravförbränning - vår klimatsmarta bryggerilösning:

Spendrups verksamhet ger upphov till stora mängder restprodukter. Huvuddelen av detta utgörs av drav, en organisk restprodukt (d v s korn-rester eller malt) från ölframställningen. Årligen producerar Spendrups ca 160 miljoner liter öl, vilket ger drav-restprodukter om ca 30 000 ton/år.
Spendrups är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

För mer information och intervjuförfrågan kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör, Spendrups Bryggeri,
tfn +46 8 672 7830, annika.molander@spendrups.se

Richard Bengtsson, chefbryggmästare, Spendrups Bryggeri,
tfn +46 8 736 68 74, richard.bengtsson@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Vid framtagningen av Spendrups 2015 har vi använt vår nya miljövänliga teknik. Tekniken i kombination med vår långa tradition av ölframställning i Grängesberg har resulterat i ett smakrikt öl baserat på ekologiska råvaror och med naturen i åtanke. Det är bryggt i Dalarna för att avnjutas i Dalarna.
Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri
Vi arbetar aktivt för att genomföra VM på ett resurssnålt sätt med minsta möjliga utsläpp och påverkan på miljön. Spendrups nya bryggerisatsning och VM-öl passar väl in i skid-VM:s hållbarhetsfokus.
Kent Lövgren ansvarig för sales & marketing på skid-VM