Ny cider från Spendrups

Ny cider från Spendrups Cid Tangerine - en utmanande bubblare Cid Tangerine är en ny uppstickare i cidervärlden och lanseras på Systembolaget i beställningssortimentet den 1 april. Det är en bubblig cider med smak av mandarin och ananas. Den eleganta flaskan ger drycken en känsla av lyxig champagne. Cid Tangerine kommer från Spendrups Bryggeri och är ett helt nytt cidervarumärke. Ciderintresset växer, idag efterfrågas och konsumeras cider av en mogen skara människor som vill ha omväxling i sin dryckeskonsumtion och en snygg flaska att dricka ur. Den litet söta cidern som funnits i ett tiotal år, är i mångt och mycket en svensk företeelse. Men allt färre köper idag de bruna flaskorna som rymmer 50 cl och länge har dominerat utbudet. - Den traditionella cidern tappar i försäljning gentemot nya moderna cidervarianter på en marknad där ökningen 2002 på Systembolaget var + 21,1 % (Systembolagets statistik) respektive restaurangmarknaden + 14 % (Delfi). Nya spännande smaker med mindre sötma och modern design är numera viktigt för den kräsna målgruppen. Cid Tangerine är en elegant uppstickare. Målgruppen är unga och trendiga människor, aktiva och modemedvetna tjejer och killar som gillar att umgås och gå på krogen. De gillar att visa sin identitet med hjälp av kläder och varumärken, säger Björn Mannervik, produktansvarig på Spendrups Bryggeri. Acne Creative, reklambyrån inom Acne, har arbetat nära Spendrups när det gäller produktdesign och konceptutveckling för drycken. - Idag är kommunikationen en stor del av produkten, därför är det viktigt att vara med från början av processen, från utvecklingen av själva produkten till att den når konsumenten, säger Victor Press på Acne Creative. För Cid Tangerine kommer inspirationen från en rad olika områden. Smaken är modern och litet lyxigare än andra cidersorter, den är frisk utan att vara tung eller söt. Därför krävde den en mer otraditionell design. Resultatet blev en arbetad design som för tankarna till modeaccessoarer. - Mönstret på flaskan är speciellt och känns helt rätt i tiden. Det föreställer ett "C" vars design bygger på en anfang (en större begynnelsebokstav) från en bok av Thomas Weston skriven 1682, säger Victor Press. Fakta Cid Tangerine Cid Tangerine lanseras under mars på restauranger. Den finns i Systembolagets beställningssortiment fr o m den 1 april med beställningsnummer 71867-02. Pris Systembolaget: ca 13,80 kr Alkoholhalt: 4,5 vol % Volym: 33 cl Smak: Äppelcider med smak av mandarin och ananas För mer information kontakta: Björn Mannervik, produktansvarig Cid Tangerine, Spendrups Bryggeri AB, 08-672 77 78 eller 0701-82 77 78, bjorn.mannervik@spendrups.se eller Ola Lilja-Molen, marknadsansvarig för öl och cider, Spendrups Bryggeri AB, 08 672 77 50 eller 0703-403223, ola.lilja-molen@spendrups.se. Högupplöst bildmaterial finns på www.spendrups.se under Press. Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken. Loka, Jaffa m. fl. Spendrups är ett svenskt familjeägt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag 1100 anställda och omsätter 2 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT00500/wkr0002.pdf