Romfatslagrad nyhet från Nygårda Julmust Vintage Oak

Förra årets bourbonfatslagrade mustsuccé är tillbaka och får i år sällskap av ytterligare en smakupplevelse. Lagrad på romfat i sex månader bjuder Nygårda Julmust Vintage Oak 2013 på en elegant ton av rom i balanserat samspel med klassisk julmustsmak. Den alkoholfria musten är, precis som tidigare år, tappad i en stilfull flaska och passar utmärkt på det vackert uppdukade julbordet.

– Med en kombination av mindre sötma och med toner av rom har vi skapat en must med lite vuxnare karaktär. Vi har behållit mycket av den klassiska mustsmaken och sedan lagt till det där lilla extra. Det här är ett perfekt alternativ för den som söker en alkoholfri dryckesupplevelse i jul, säger Stefan Santos, marknadschef för alkoholfritt på Spendrups Bryggeri.

Nygårda Julmust Vintage Oak är ett resultat av ett framgångsrikt – och gott – samarbete mellan Spendrups Bryggeri och Systembolaget.

– Att årets Nygårda Julmust Vintage Oak är romfatslagrad känns väldigt naturligt, dels med tanke på att det finns ett växande intresse för rom i Sverige, men också för att rom och den klassiska julmustsmaken gifter sig så fint, säger Magnus Lindblom, inköpare på Systembolaget.

Nygårda Julmust Vintage Oak finns till försäljning i begränsad upplaga på 75 cl glasflaska på Systembolaget fr.o.m. den 15 november (v.46). Priset är 29,90 kr.

Julmust – en god tradition
Julmusten hör till ett av julbordets ”måsten”. Totalt dricker vi ca 45 miljoner liter must per år, påskmusten inkluderad. Mängden är i stort sett densamma från år till år. Förutom Nygårda Julmust Vintage Oak finns en ekfatslagrad Nygårda Julmust på 33 cl flaska samt den mer traditionella Nygårda Julmust i Spendrups Bryggeris sortiment – och det i flera olika förpackningstyper, bland annat i förpackningen 12 x 33 cl petflaska. Nygårda Julmust säljs i dagligvaruhandeln fr o m den 1 oktober.

Stefan Santos, marknadschef alkoholfritt, 0761-16 79 50, stefan.santos@spendrups.se
Annika Molander, informationsdirektör, 0733-55 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se