Spendrups Vin blir Spring Wine & Spirits

Idag den 7 oktober byter Spendrups Vin AB namn till Spring Wine & Spirits AB. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit och ett flertal spritdrycker har dessutom adderats. Det nya namnet speglar hela verksamheten med import av både vin och sprit samt är internationellt gångbart. Företaget kommer även fortsättningsvis att vara ett dotterbolag till Spendrups Bryggeri.

– Vi ser många nya affärsmöjligheter och jag är övertygad om att det nya namnet kommer att bidra till en fortsatt tillväxt. Jag ser fram emot att se Spring Wine & Spirits utvecklas till en ännu starkare importör, säger Fredrik Spendrup, VD och koncernchef på Spendrups Bryggeri AB.

Sedan starten 1995 har Spendrups vinbolag vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna till Systembolaget. Sedan tre år tillbaka ingår ett flertal spritdrycker såsom mörk rom, cognac och gin i sortimentet. Totalt marknadsför och säljer företaget vin- och spritvarumärken från ett 80-tal producenter runt om i världen. Företaget är även fortsättningsvis ett dotterbolag som arbetar nära Spendrups Bryggeri och namnbytet kommer inte att påverka kunderna.

– Vi är stolta och glada över att ha tagit detta steg och kommer även fortsättningsvis att utveckla ett spännande sortiment och fördjupa vår spetskompetens inom de dryckesområden vi representerar, säger Åsa Halldén, vd på Spring Wine & Spirits AB.

I samband med namnbytet och den nya grafiska profilen lanseras även en ny hemsida, www.springwine.se

KURIOSA

Hjorten, symbolen i företagets nya logotyp, har sitt ursprung i Mads Pedersen Spendrups brännvinsbränneri i 1700-talets Köpenhamn. ”Hjorten” var namnet på bränneriet och firmaskylten föreställde just en springande hjort. Originalet finns bevarat i ett kopparstick och gamla fotografier.

För mer information kontakta:
Åsa Halldén, vd Spring Wine & Spirits, asa.hallden@springwine.se, 0706 -74 70 94
Carina Tidén, marknadschef Spring Wine & Spirits, carina.tiden@springwine.se, 0707-99 32 31
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, annika.molander@spendrups.se, 0673-355 0616

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Vi ser många nya affärsmöjligheter och jag är övertygad om att det nya namnet kommer att bidra till en fortsatt tillväxt. Jag ser fram emot att se Spring Wine & Spirits utvecklas till en ännu starkare importör.
Fredrik Spendrup, vd och koncernchef för Spendrups Bryggeri AB
Åsa Halldén, vd på Spring Wine & Spirits AB