Spendrups och Åbro väljer att sälja Coca-Cola till restauranger

Nytt samarbete på restaurangsidan Spendrups och Åbro väljer att sälja Coca-Cola till restauranger Från och med 1 januari 2001 väljer Spendrups Bryggerier och Åbro Bryggeri att sälja Coca-Cola till restaurangmarknaden. Samarbetet innebär att Spendrups och Åbro kommer att sälja Coca-Colas sortiment primärt på restauranger med alkoholrättigheter. Sedan 1997 har Coca-Cola Drycker Sverige haft ett försäljningssamarbete med Falcon Bryggerier på restaurangsegmentet, ett samarbete som nu utökas att gälla även Spendrups och Åbro. - Samarbetet innebär att vi får en bättre distribution på restaurangsegmentet, även kallat Klass III, genom att vi drar nytta av Åbros och Spendrups säljkårer och därigenom får tillgång till en bredare kundbas, säger Anders Carlsson, Divisionschef Restaurang & Storhushåll på Coca-Cola Drycker Sverige. Samarbetet påverkar inte det samarbete som Coca-Cola Drycker Sverige AB har med Falcon Bryggerier kring det gemensamägda bolaget Dryckesdistributören AB. Coca-Cola Drycker Sverige AB kommer att fortsätta att direktdistribuera till sina nuvarande kunder. - Detta samarbete gör att vi får tillgång till en mer attraktiv läskportfölj som stärker vår konkurrenskraft på restaurangsegmentet, konstaterar Henrik Dunge, VD för Åbro Bryggeri. Vi ökar vår servicegrad till våra kunder med att erbjuda ytterligare ett par starka varumärken. - Vi kommer att få en än mer attraktiv läskportfölj, säger Tomas Gustafsson, Försäljningsdirektör Öl och Vinhandel på Spendrups Bryggerier. Spendrups kommer fortsättningsvis att framstå som en ännu starkare leverantör till restaurangbranschen då vi kan erbjuda ett komplett sortiment. - För ytterligare information kontakta: Anders Carlsson, Divisionschef Restaurang & Storhushåll, Coca-Cola Drycker Sverige AB, tel: 08-500 750 00 Richard Sjöberg, Informationschef, Coca-Cola Drycker Sverige AB, tel: 08- 500 751 13 Henrik Dunge, VD Åbro Bryggeri, tel: 0492-165 00 Tomas Gustafsson, Försäljningsdirektör Öl och Vinhandel Spendrups Bryggeri, tel: 08-672 77 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00420/bit0002.pdf