Spendrups Vin AB och Åkesson Vin AB startar nära samarbete

Spendrups Vin AB och Åkesson Vin AB startar nära samarbete Samarbetet, som inleds den 1 januari 2002, innebär att Spendrups Vin AB övertar all distribution och försäljning från Åkesson Vin AB avseende Systembolaget och restaurangmarknaden. Spendrups Vin AB har en option att köpa 9% av aktierna i Åkesson Vin AB och har möjlighet att köpa resten av bolaget efter den 1 januari 2004. - Åkesson Vin AB har starka varumärken med stora volymer som passar Spendrups bra. Samarbetet kommer att medföra betydande synergier för båda parter inom både försäljning och distribution, säger Ulf Spendrup, VD, Spendrups Vin AB. De båda bolagens totala marknadsandel av Systembolagets totala försäljning av vin uppgår till 6,4 procent (ackumulerat per den 30 juni 2001). Det innebär att Spendrups Vin blir bli den tredje största aktören inom detta branschavsnitt. - Vi har valt att samarbeta med Spendrups eftersom vi i dem ser en möjlighet att utvecklas oberoende av hur den framtida försäljningen av vin kommer att ske i Sverige, med eller utan monopol. I båda situationerna får vi med våra starka varumärken en stark marknadsposition. Dessutom är restaurangbranschen en ny försäljningskanal för våra produkter, säger Anders Åkesson, VD för Åkesson Vin AB. För mer information kontakta: Ulf Spendrup, VD, Spendrups Vin AB, tfn 0708-36 63 88 eller Anders Åkesson, VD, Åkesson Vin AB, tfn. 0708-45 64 79. När importmonopolet avskaffades 1995 var Spendrups en av de första att utmana även detta monopol. Sedan dess har verksamheten expanderat kraftigt och idag är Spendrups Vin AB, bland de 300 importörer som etablerats, den största leverantören till landets restauranger. Med 120 viner från 12 länder och tre importöl har bolaget tillfört Spendrupskoncernen ännu ett starkt konkurrensmedel. På Systembolaget är Spendrups viner främst företrädda av det största Riojavinet - El Coto. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. http://www.spendrups.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/13/20011113BIT00020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/13/20011113BIT00020/bit0001.pdf