Ytrade Group AB (publ) tecknar avtal med Selected Brands Nordic AB

Ytrade Group AB (publ) (”Yaytrade” eller ”Bolaget”) har idag ingått avtal med Selected Brands Nordic AB (”Selected Brands”) för försäljning av overstocks och samples från varumärkena Karl Lagerfeld och Lacoste. Avtalet gäller under 2021 och beräknas inledningsvis omfatta ca 2 200 artiklar.

Selected brands är en av Nordens och Baltikums ledande distributörer och försäljare av kläder och skor inom premiumsegmentet, med produkter från exempelvis Lacoste, UGG, Karl Lagerfeld, Napapirji, The Kooples, National Geographic, Hush Puppies, Lacoste och Levis. Selected Brands driver försäljning och distribution till retailkunder via digitala marknadsplattformar och väljer nu att ingå avtal med Yaytrade för att testa Bolagets lösning för utförsäljning genom dropshipping.

När Yaytrade erbjöd oss en helhetslösning som gav oss möjligheten att genomföra vår årliga sample sales trots rådande pandemi samt att kunna sälja ut vårt lager, kändes det som ett självklart val för oss. Vi ser Yaytrade som det nya moderna alternativet för att sälja ut samples och över lager.”, säger Anders Börve, VD Selected Brands AB

Selected Brands är en av de ledande distributörerna av klädes- och skovarumärken inom premiumsegmentet. Vi har arbetat intensivt för att rulla ut vår dropshipping-lösning som del i vårt expansionsarbete internationellt. Att Selected Brands nu blir vår första kund för detta upplägg känns hedrande och visar samtidigt Yaytrades styrka som bolag och varumärke. Partnerskapet visar även tydligt vilket problem Yaytrade löser med vår marknadsplattform och innovativa lösning, där vi approcherar en i USD global multimiljard marknad.”, säger David Knape, VD Ytrade Group AB (publ).

Selected Brands försäljning av overstock och samples beräknas inledningsvis omfatta ca 2 200 artiklar och förväntas släppas på Yaytrades hemsida den 14 juni 2021.

Ytrade Group AB (publ) är ett svenskt fashion-tech bolag som driver marknadsplatsen Yaytrade. Bolaget bildades i Sverige och registrerades hos Bolagsverket under 2015. Den första versionen av Yaytrades marknadsplattform lanserades för allmänheten i slutet av 2017.

På Yaytrade kan privatpersoner handla premium fashion och livsstilsprodukter från varumärken och bolag som genom Yaytrade säljer ut utgående lager, samples och returer genom digitaliserade ”pop-up butiker”.Bolaget bedriver även försäljning av premium second hand från privatpersoner och influensers där användarna skapar sin egna e-butik där de kan skapa annonser själva eller använda bolagets pick-up service. Yaytrade har en urban användarbas och en utstickande design som b.la plockade hem silver i Svenska Designpriset under kategorin e-handel 2020.Bolagets marknadsplattform är en egenutvecklad högteknologisk e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.