Ytrade Group AB (publ) utser ny CFO

Ytrade Group AB:s (publ) (”Yaytrade” eller ”Bolaget”) meddelar att Robert Thoréns konsultuppdrag som CFO för Yaytrade kommer att upphöra den 23 juni 2021. Från och med den 27 september 2021 kommer Mikael Wiborgh att tillträda som permanent CFO för Bolaget. Under övergångsperioden mellan befintlig och permanent CFO kommer Fredrik Nilsson att tillträda som tillfällig CFO.

Mikael kommer senast från rollen som Regional E-Com Controller hos H&M där han ansvarat för det regionala E-Com Controlling teamet för Norden och UK, med fokus på rapportering, budgetering och prognostisering av den digitala resultaträkningen. Dessförinnan har han erfarenhet från Besedo som Financial Controller och rapportering av månadsbokslut, kassaflödesprognostisering och konsolidering, samt från PwC som revisor.

Vi är glada att stärka upp vårt team med Fredrik Nilsson som interim CFO och Mikael Wiborgh som kommande permanent CFO. Fredrik kommer att lägga grunden för det arbete som Mikael kommer att ta vid. Mikael har spännande och värdefulla erfarenheter från sina tidigare anställningar och kommer att stärka upp vårt management med sin breda kompetens inom finans och det strategiska kliv vi avser ta framgent. Jag vill även passa på att tacka Robert Thorén för sitt arbete och det uppdrag han enligt plan utfört hos oss.”, säger David Knape, VD Ytrade Group AB (publ).

Med mina erfarenheter från olika manager positioner inom finansavdelningar på bolag som Kuhne+Nagel, Scania, Schneider Electric och Acando så kommer jag kunna bidra till att skapa en stabil plattform för bolagets fortsatta expansion och tillväxt.", säger Fredrik Nilsson, interim CFO, Ytrade Group AB (publ)

Yaytrade befinner sig i en otroligt spännande fas och har med sin affärsmodell och skalbarhet hittat en sweetspot i marknaden där det digitala skiftet möter en ökad medvetenhet och efterfrågan på hållbar och cirkulär premium fashion. Att få bli en del av teamet och bidra till att skapa förutsättningar och driva den fortsatta expansions- och tillväxtresan är något jag är oerhört inspirerad och entusiastisk inför.” säger Mikael Wiborgh, tillträdande CFO i Ytrade Group AB (publ).

Mikael Wiborgh tillträder sin tjänst som CFO den 27 september 2021.

Ytrade Group AB (publ) är ett svenskt fashion-tech bolag som driver marknadsplatsen Yaytrade. Bolaget bildades i Sverige och registrerades hos Bolagsverket under 2015. Den första versionen av Yaytrades marknadsplattform lanserades för allmänheten i slutet av 2017.

På Yaytrade kan privatpersoner handla premium fashion och livsstilsprodukter från varumärken och bolag som genom Yaytrade säljer ut utgående lager, samples och returer genom digitaliserade ”pop-up butiker”.Bolaget bedriver även försäljning av premium second hand från privatpersoner och influensers där användarna skapar sin egna e-butik där de kan skapa annonser själva eller använda bolagets pick-up service. Yaytrade har en urban användarbas och en utstickande design som b.la plockade hem silver i Svenska Designpriset under kategorin e-handel 2020.Bolagets marknadsplattform är en egenutvecklad högteknologisk e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.