Delårsrapport 1 januari - 30 juni

Andra kvartalet i sammandrag

• Totala intäkter uppgick till 70,0 (35,8) MSEK i det andra kvartalet.
• Försäljningstillväxten under perioden var 95%
• Rörelseresultatet uppgick till -7,1 (-2,7) MSEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17,2 (0,6) MSEK

Under perioden har arbetet med att ta hand om våra nya och existerande kunder på bästa sätt fortgått. På den svenska hemmamarknaden återkommer nu mer än 35% av kunderna för att göra sitt nästa köp inom 90 dagar. Vi ser också att detta mönster börjar etableras på våra nya marknader, Danmark, Finland och Norge.

I dessa nya marknader pågår samtidigt arbetet med justera flöden och investeringsmodell för att skapa stabil  tillväxt och långsiktig uthållighet.

Vi summerar ett kvartal med kraftig försäljningsökning, goda väderförutsättningar och ökad lageromsättningshastighet i en marknad med hårdnande konkurrensvillkor. För perioden april-juni uppgår  omsättningen till 70,0 MSEK, en tillväxttakt om 95% mot föregående år. Resultatet för samma period uppgår till -7,1 MSEK. Kassaflödet uppgick under perioden till -16,9 MSEK och speglar lageruppbyggnaden under  föregående kvartal samt fortsatta investeringar i marknadsföring och utveckling av bolagets handelsplattform.

Telefon: 0046 (0)705 56 22 26

Petter Blid, Finanschef
Telefon: 0046 (0)707 41 22 88

Sportamore AB (publ) är en sportbutik på nätet som återförsäljer produkter inom sport- och fritidssegmentet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer närmare 15 000 produkter från ca. 400 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information: www.sportamore.se.

Bolagets aktie är listad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank AB.

Om Sportamore Sportamore AB (publ) är Nordens ledande och snabbast växande teknikbolag som säljer sportrelaterade produkter på nätet. 2018 omsatte koncernen 947 MSEK. I maj 2015 noterades Sportamore på NASDAQ Stockholm och har blivit flerfaldigt utnämnda till Årets Nätbutik, Årets e-handel samt vunnit pris som Årets Kundtjänst. Under 2018 besöktes Sportamore och Sportamore Outlet av över 54 miljoner besökare. Sportamore säljer över 30 000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Sedan starten har Sportamore fokuserat på ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information vänligen besök www.sportamore.se