Delårsrapport 1 januari - 31 mars

Sportamore AB (publ) (Nasdaq OMX First North) offentliggör idag resultatet för perioden 1 januari – 31 mars 2013.

Första kvartalet  i sammandrag

• Totala intäkter uppgick till 50,7 (26,4) MSEK i det första kvartalet.
  • Försäljningstillväxten under perioden var 92%
  • Rörelseresultatet uppgick till -9,8 (-4,4) MSEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -13,9 (-5,9) MSEK

"I perioden har arbetet med att etablera Sportamore på de nya marknaderna Danmark, Finland och Norge fortsatt. I takt med att flöden och rutiner för dessa nya geografier trimmats in har också marknadsföringsinsatserna intensifierats. På den svenska hemmamarknaden har arbetet med att ta hand om våra existerande kunder fördjupats ytterligare. Mer än 30% av kunderna återkommer idag för att göra sitt nästa köp inom 90 dagar.

För perioden januari-mars uppgår omsättningen till 50,7 MSEK, en tillväxttakt om 92% mot föregående år. Resultatet för samma period uppgår till -9,8 MSEK och belastas av ökade marknadsföringskostnader kopplat till geografisk expansion. Kassaflödet uppgick under perioden till -13,9 MSEK och speglar ett kvartal av investeringar i marknadsföring, uppbyggnad av varulager för kommande försäljningsperioder, men också ett kvartal med utmanande makroförutsättningar och där den fulla planerade försäljningspotentialen inte avsatts i marknaden."

Telefon: 0046 (0)705 56 22 26

Petter Blid, Finanschef
Telefon: 0046 (0)707 41 22 88

Sportamore AB (publ) är en sportbutik på nätet som återförsäljer produkter inom sport- och fritidssegmentet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer närmare 12 000 produkter från ca. 400 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information: www.sportamore.se.

Bolagets aktie är listad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank AB.

Om Sportamore Sportamore AB (publ) är Nordens ledande och snabbast växande teknikbolag som säljer sportrelaterade produkter på nätet. 2018 omsatte koncernen 947 MSEK. I maj 2015 noterades Sportamore på NASDAQ Stockholm och har blivit flerfaldigt utnämnda till Årets Nätbutik, Årets e-handel samt vunnit pris som Årets Kundtjänst. Under 2018 besöktes Sportamore och Sportamore Outlet av över 54 miljoner besökare. Sportamore säljer över 30 000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Sedan starten har Sportamore fokuserat på ett mycket attraktivt kunderbjudande genom att erbjuda allt kunden behöver för sin sport, till rätt pris och med snabb leverans.För mer information vänligen besök www.sportamore.se