Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2017

Andra kvartalet i sammandrag

• Intäkter för perioden uppgick till 23,5 (23,2) MSEK
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 2,1 (1,3) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning för perioden uppgick till 0,29 (0,19) SEK

Andra kvartalet

• Intäkter                   11,5 (17,8) MSEK
  • Rörelseresultat        1,0 (4,1) MSEK
  • Resultat efter skatt   1,0 (4,1) MSEK
  • Resultat per aktie     0,14 (0,60) SEK

Vd har ordet

Under perioden har vi fortsatt arbetet med vår vision att bygga ett långsiktigt, svenskt läkemedelsbolag där samarbete, professionalism och vetenskaplig kompetens är hörnstenarna i alla delar av bolaget. Allt för att vi ska kunna fortsätta vara en naturlig partner för våra kunder i den globala läkemedelsindustrin.

Resultatet för kvartalet är positivt och följer den utveckling vi sett tidigare under året. Bolaget är dock i behov av ytterligare finansiering och det finns ett lånelöfte avseende ett brygglån. Ledning och styrelse har en samstämmig uppfattning att likviditetssituationen kommer att kunna tryggas framgent.

Förutom det som tidigare kommunicerats i form av nyanställningar och ett nytt hyreskontrakt har vi förstärkt våra positioner med en ny ledamot i styrelsen, Charlotta Liljebris. Charlotta har långvarig industrierfarenhet av både preklinisk och klinisk läkemedelsutveckling och även erfarenhet av att kommersialisera läkemedelsutvecklingsprojekt. Jag vill härmed önska Charlotta varmt välkommen till bolaget och jag ser fram emot att samarbeta med henne i styrelsens arbete framöver.

Charlotta ersätter Jessica Martinsson, Sprint Biosciences medgrundare och chef för läkemedelskemi, som nu kan fokusera helt på arbetet i bolagets ledningsgrupp. Jag vill även passa på att tacka Jessica för hennes mångåriga arbete i styrelsen, där hon bidragit både med ett starkt engagemang i sin egenskap av medgrundare och med sin erfarenhet av läkemedelsutveckling.

Bland de projekt vi driver vill jag särskilt framhålla vårt samarbete med Petra Pharma. Det är en fröjd att se kvalitén på det arbete som kan uträttas när man sammanför personer med rätt kompetens och förser dem med rätt resurser. I detta projekt jobbar vi med några av de främsta aktörerna inom läkemedelsforskning och -utveckling globalt sett. Den vetenskapliga grunden till Petra Pharma bygger på gediget forskningsarbete av en av frontfigurerna inom cancermetabolismområdet, Dr. Lewis Cantley. Han står bakom en rad banbrytande upptäckter inom området och har även tidigare erfarenhet av kommersialisering av sin forskning genom sin roll som medgrundare av Agios, ett bolag fokuserat på cancermetabolism och metabola sjukdomar.

Petra Pharma har under perioden utsett en ny VD, Brian O’Callaghan, med erfarenhet från bolag som Pfizer, Novartis och Merck Serono. Följande citat från Brian tycker jag är ett gott kvitto på att vi kommit en bra bit på väg mot vår vision: ”It has been a great experience to work with Sprint Bioscience. Their team shows a professionalism in communication and project management. In combination with their excellent scientific contributions, we have been able to deliver towards challenging timelines and yet with excellent quality. “

Behovet av nya behandlingar mot cancer och metabola sjukdomar är större än någonsin. I vår strävan att göra skillnad för dem som drabbas ingår också att sprida kunskap om hur moderna terapier mot cancer ser ut. Sprint Bioscience ligger i frontlinjen när det gäller att utveckla läkemedel mot tumörers metabolism, vilket vi fått förmånen att tala om bland annat under Almedalsveckan. Vi på Sprint Bioscience tänker vara delaktiga i att bota fler.

Denna information är sådan information som Sprint Bioscience AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 aug 2017 kl. 8.30 CET.

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancer- och diabetesområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sitt säte i Stockholm med laboratorier i Huddinge. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ First North Premier-listan och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Redeye, www.redeye.se.

Anders Åberg, Vd på Sprint Bioscience