Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2016

Första kvartalet i sammandrag

• Rörelseresultatet för perioden uppgick till -2,8 (-3,8 Mkr)
  • Resultat per aktie för perioden uppgick till -0,43 kr (-0,59 kr)
  • En riktad nyemission genomfördes i mars 2016, som tillförde bolaget 19,2 MSEK före emissionskostnader.
  • Två patentansökningar som täcker två kemiska serier i Vps34-projektet har skickats in till europeiska patentverket.

Första kvartalet

• Intäkter                                       5 417 (1 711) TSEK
  • Rörelseresultat                         -2 795 (-3 797) TSEK
  • Resultat efter skatt                   -2 824 (-3 839) TSEK
  • Resultat per aktie                     -0,43 (-0,59) SEK

Händelser efter rapportperiodens utgång

• Från onsdag den 4 maj handlas Sprint Bioscience aktie på First North Premier.

Vd har ordet

Med ett framgångsrikt 2015 i ryggen ser vi nu fram emot 2016 som ser ut att kunna leverera goda resultat både på vetenskaps- och affärssidan.

Vårt Vps34-projekt har levererat fina resultat, både inom kemin och för förståelsen av Vps34:as roll i tumörernas överlevnad. Vi har nu kommit till ett stadie i kemiprogrammet där det finns substanser som kommer att kunna vara en klinisk kandidat. Det är därför viktigt att patentskydda uppfinningen. I februari sände vi in två patentansökningar, som täcker två kemiska serier, till europeiska patentverket, EPO.

MTH1-projektet drivs vidare av Bayer HealthCare. Vi kommer att rapportera när eventuella framtida delmålsbetalningar infaller.

PIP4K2a-projektet gör framsteg både inom kemin och biologin. Vi har nu positiva resultat i olika cancercellinjer. Intresset från potentiella samarbetspartners är stort.

Även vårt projekt inom typ 2-diabetes går framåt och vi kommer att starta utlicensieringsprocessen vid BIO i San Francisco i juni i år. Under mars månad genomförde vi en lyckad riktad emission om 19,2 MSEK. Vi fick då ett antal nya svenska och internationella ägare i bolaget, både institutionella och privata.

I och med årsredovisningen 2016 tillämpar vi IFRS-redovisning. Sedan den 4:e maj handlas aktien på First North Premier. För att kunna bredda ägandet och underlätta för institutionella aktörer att investera i bolaget har vi en ambition att notera vår aktie på Nasdaqs huvudlista. Övergången till  IFRS och flytten till First North Premier är ett första steg mot detta.

Vår målsättning att utlicensiera ett projekt per år ligger fast. För att de närmaste åren kunna göra det, startar vi ett antal nya projekt som skall vara redo för utlicensiering 2017 och framåt.

Vårt bolag har sedan starten vuxit både vad gäller mycket kompetenta läkemedelsutvecklare och antal projekt. Jag ser att vi kommer att fortsätta växa under 2016 och skapa värde för våra aktieägare.

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancer- och diabetesområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ First North Premier listan och handlas under kortnamnet SPRINT. Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Erik Penser Bank, www.penser.se.

Anders Åberg, verkställande direktör