300 nya feminister till SSU

300 nya feminister till SSU SSUs feminismturné har värvat 300 nya medlemmar. Förändrade kampanj- metoder och tydligt erbjudande om medlemskap är framgångsreceptet. Tyvärr verkar inte Ung Vänster ha insett det nödvändiga i att förändra arbetsformerna. Kanske är det förklaringen till att SSU har nästan dubbelt så många med-lemmar som Ung Vänster, skriver SSUs ordförande Mikael Damberg i sitt senaste veckobrev: "Under två veckor har jag tillsammans med andra SSU:are levt turnéliv. Med feminism som tema, laddade med argument och material har vi bland annat besökt Luleå, Umeå, Östersund, Falun och Karlstad. Det blev omkring 15 gymnasieskolor, minst lika många högstadieskolor och därtill fritidsgårdar som vi besökte under turnén. Mötena med unga människor är det roligaste med uppdraget att vara SSU- ordförande. Aldrig annars får jag träffa en sån iver att debattera, kloka inlägg och nya vinklar på ämnen. Tvärtemot vad journalister och professorer påstår så är unga människor politiskt engagerade. Inte organiserat i nån större utsträckning i förbund och föreningar men väl så engagerade och pålästa. Att det ser ut så påstår jag vara ofrivilligt. Många ungdomar vill bli medlemmar i politiska ungdomsförbund, men de får alldeles för sällan erbjudandet och frågan. Många unga är intresserad av politiken, men möts av partipolitik som ofta effektivt dödar intresset genom möten, dagordningar och travar med böcker som "måste läsas". För SSU har de senaste årens kampanjer och verksamhet därför inriktats på att dels ställa den till synes självklara frågan "vill du bli medlem?", dels testa nya metoder för att kommunicera och möta unga på deras villkor. Politik ska vara inbjudande och inte nödvändigtvis trist. Politiken måste erbjuda varje medlem som vill en plats och en uppgift. Under turnén har jag bara vid ett tillfälle stött på ett annat politiskt ungdomsförbund. I Falun dök Ung Vänster upp. Tyvärr verkar de inte ha insett det nödvändiga i att förändra arbetsformerna och kampanjmetoderna. Kanske är det förklaringen till att SSU har nästan dubbelt så många medlemmar som Ung Vänster. SSUs recept fungerar. Under de dagar vi turnerade i norra Sverige värvades 300 nya medlemmar till SSU. 300 ungdomar som tog steget och blev medlemmar i ett feministiskt ungdomsförbund. Unga som är intresserade av politik, som vill jobba för ett rättvisare Sverige och som framför allt vill bekämpa orättvisorna mellan killar och tjejer. Ni är varmt välkomna till SSU! Skillnader mellan fattig och rik ökar. Trots strålande ekonomiska tider blir avståndet mellan rik och fattig allt större i Sverige. Jämlikheten har hamnat i bakvatten och löneklyftorna ökar. Enligt forskaren Johan Fritzell har inkomstklyftorna vidgats framför allt under den senare delen av 90-talet. Trots allt tal om den nya ekonomin och hur väl än Sverige placerar sig i jämförelse mellan nationer ökar alltså ojämlikheten. Den stora boven i dramat heter naturligtvis arbetslösheten. Därför måste regeringen sätta in en spurt för att snabbt nå tillbaka full sysselsättning. Alla människor måste ha rätt till ett arbete och en inkomst som ger frihet och välfärd. Sverige har chansen just nu - i den ekonomiska tillväxtens dagar - att bryta passiviteten. Men då måste alla samarbeta. Oberoende av trender, benchmarking, bredband och annat måste arbete åt alla vara den grundläggande politiska utmaningen som samlar socialdemokratin inför framtiden. Solna den 15 maj 2000 Mikael Damberg Förbundsordförande SSU Ps: Homosexuella måste ges rätt att prövas som adoptivföräldrar, utropar jag tillsammans med alla politiska ungdomsförbund (utom KDU givetvis) idag på DN Debatt. Kravet förenar den unga generationen över partigränser. Besök gärna www.dn.se och läs mer." För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00540/bit0002.pdf