Björklund måste markera för det fria ordet

Tysta debatten på skolorna för demokratins skull. Den slutsatsen (sic!) drar DN:s ledarsida idag och säger att skolorna ska stänga ute partierna från skolorna, för att slippa de odemokratiska krafterna. Avdemokratiseringen av landets skolor har uppmärksammats många gånger i form av elevers bristande kunskap om det demokratiska och politiska samhället vi lever i, men när landets största morgontidning uttrycker att skolan helt ska stänga dörren till politiken, då har vi nått en återvändsgränd ”där demokratin ska värnas genom tystnad”.

- Vi som ofta är ute på landets skolor och träffar landets unga, vet att politisk tystnad är den absolut farligaste vägen Sverige skulle kunna välja. Landets elever behöver debatt och vägar till inflytande, inte tystnad och maktlöshet. DN:s ledarsida vet kanske inte hur maktlöst det känns att aldrig få ventilera sina åsikter eller bli seriöst bemötta i en diskussion med politiska företrädare, men landets elever har inte alltid den möjligheten, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU. - Nationaldemokraterna är de som skulle gynnas mest av DN:s ledarsidas uppmaning i dagens tidning. Maktlösheten och tystnaden gynnar främst de partier som arbetar med antidemokratiska metoder. Nu måste Björklund sätta ner foten en gång för alla och visa att Sverige värnar det fria ordet i landet och säkerställer partiernas och ungdomsförbundens tillträde till skolorna, avslutar Jytte Guteland.