Dambergs kommentarer vecka 23

Dambergs kommentarer vecka 23 Om SSUs namninsamling mot könsstympning, Vägverkets skandalösa väntetider för att köra upp och om den moderata riksdagsmannen Stens Andersson rasistiska klavertramp, skriver SSUs ordförande Mikael Damberg i sitt senaste elektroniska veckobrev: " Gud skapade oss som vi är och hade han velat att vi såg annorlunda ut då hade han ändrat på oss", det säger Nima Ismail läkare som forskat kring ämnet könsstympning (intervju i senaste numret av Frihet). Varje år får tusentals tjejer, utan bedövning och mot sin vilja sina könsorgan stympade. Det här internationella problemet uppmärksammas under SSUs pågående feministår. Vi försöker lyfta fram denna vidriga form av könsförtryck till offentlig debatt för att fler länder ska besluta om förbud och även arbeta för att lagarna efterlevs. Tusentals unga människor har de senaste tiden skrivit under SSUs namninsamling. SSUare över hela landet har engagerat sig för att upplysa om problemet och få andra unga att bry sig. Intresset har varit stort och varje dag kommer nya välfyllda listor till oss på SSU. En som ansträngt sig extra är SSU:aren Rosita Sandström från Brastad. Hon förtjänar ett stort beröm för att hon samlat in hela 456 namn på hennes skola. På www.ssu.se kan den som är intresserad läsa mer om könsstympning och fortfarande skriva på insamlingen. Den ska överlämnas till Afrikanska länders ambassader i mitten av sommaren. Vägverket det nya CSN ? Kötiden för att få köra upp för körkort hos Vägverket har blivit skandalöst långa på många håll i landet. Myndigheten har inte klarat sin uppgift när unga människor tvingas vänta till i höst för att få körkort. Många av de som läst teori under terminen och övat för att få körkortet till sommaren får alltså vänta. Sommarplaner raseras och privatekonomin kan försämras för många. Den långa kötiden innebär nämligen att körkortet blir ännu dyrare. Man vågar inte sluta med övningskörningarna i väntan på proven i höst. Bristen på inspektörer uppges vara orsaken. Men det förlåter eller ursäktar inte bristen på service. Vägverket får inte bli ett nytt CSN. Förmåga att planera och arbeta som en modern myndighet med kundkänsla måste finnas. Om inte nu Vägverket kan sköta sin uppgift är det rimligt att fler aktörer får komma in och bryta monopolet. Fler borde ges licens att utföra körkortsprov. Det skulle korta köerna och kanske pressa priserna. När utesluts riksdagsman Sten Andersson från Moderaterna? Först kom det främlingsfientligt grumliga moderata idéprogrammet "Land för hoppfulla" och sen Carl Bildts märkliga försvar av Jörg Haiders parti i Österrike. Genom att den moderata riksdagsmannen Sten Andersson återigen trampat i klaveret genom att skrivit på en märklig namninsamling tillsammans med människor med nazistsympatier händer det igen. Alltså att moderaterna befinner sig i gränslandet för vad som är anständigt ett parti med plats i Sveriges riksdag. Sten Andersson menar att flyktingar kommer hit för lättvindigt bara för att få sno till sig delar av den svenska välfärden. På frågan om han ser nått positivt med det mångkulturella samhället svarar han "de har ju tagit hit pizzan". En sån man skämmer ut sig och är ett problem inte bara för Moderaterna utan också för den svenska demokratins anseende. Uteslutning vore en naturlig lösning. Så har fackföreningsrörelsen mött de förtroendevalda som varit öppet rasistiska. Men Moderaterna har inte reagerat utan tillåter Sten Andersson att sprida sina fördomar och missuppfattningar fritt i moderaternas namn. Och när ska det moderata ungdomsförbundet MUF reagera? De som så gärna vill framstå som solidariska i flyktingfrågan borde göra en äkta gärning och läxa upp sin egen partibroder. Solna den 6 juni 2000 Mikael Damberg Förbundsordförande SSU Ps: Vem styr vänsterpartiet - Schyman eller Lindahl? Frågan är relevant nu efter v-kongressen. Precis som jag förutspådde förlorade ju partiledare Schyman i omröstning efter omröstning. Segrarna blev "kommunisterna". Det är dessa krafter som bestämmer kursen för Sveriges tredje största parti. Kommunisterna i partiet lät ändå Schyman stanna kvar. Konstigt kan man tycka med tanke på deras annars så rebelliska stil. Men även rebeller kan vara taktiska. Schyman är reducerad från partiledare till ett folkligt pynt för att kunna behålla de höga opinionssiffrorna. En strategi som väljarna förr eller senare kommer att genomskåda - den omtyckta Schyman bestämmer nämligen inte längre. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00600/bit0002.pdf