Kan Bo Lundgren tänka sig att samarbeta med ett rasistiskt parti?

Kan Bo Lundgren tänka sig att samarbeta med ett rasistiskt parti? SSUs ordförande Mikael Damberg kritiserar i ett uttalande Moderaterna för sin inställning mot sanktionerna mot Österrike. Han undrar vad Bo Lundgrens ståndpunkt skulle få för konsekvenser för partipolitiken om Sverige fick ett liknande parti som FPÖ. " Moderaterna har kritiserat Göran Persson och EU:s regeringschefer sen de införde politiska sanktioner mot den Österrikiska regeringen i februari. Istället för att ansluta sig till kritiken och ta sitt systerparti i örat har Bo Lundgren vid varje tillfälle som givits kritiserat de som tagit avstånd från Jörg Haider. Till TT sa Bo Lundgren i går att sanktionerna aldrig borde ha införts och att det är "upp till varje land för sig att enskilt granska dylika partier". Moderaternas hållning har inte granskats och Bo Lundgren har inte svarat på vad hans inställning skulle kunna ha för betydelse för partipolitiken i Sverige. Jag vill därför ställa en rak fråga till Bo Lundgren för att få klarhet i hur Moderaterna ställer sig till främlingsfientliga partier: Skulle Bo Lundgren kunna tänka sig, på samma sätt som hans kollega gjort i Österrike, att grunda ett framtida regeringsunderlag på ett främlingsfientligt parti? De borgerliga partierna i Sverige har agerat ansvarslöst i frågan om sanktionerna mot Österrike. Partierna, och då framför allt Moderaterna, har visat tydligt vilket slags EU-samarbete de vill se: ett Europa utan sociala och humana krav gentemot varandra, ett samarbete som begränsar sig till teknikaliteter i frågor om handel och ekonomisk rörlighet. I Moderaternas Europa så är rasism och högerextremism tydligen inget som ska bekämpas gemensamt. Det är min bestämda uppfattning att sanktionerna varit moraliskt nödvändiga mot Österrike. De 14 ländernas agerande har sänt en viktig signal till såväl nuvarande som blivande EU-länder om vad detta innebär att ha rasister i regeringen. Beslutet att nu avbryta sanktionerna får inte innebära en återgång till en ordning där EU endast är en ekonomisk union utan gemensamma uppfattningar för ett socialt starkt och rättvist Europa. Min uppfattning är klar: EU måste fortsätta att bevaka och reagera mot extrema politiska rörelser i både Österrike och i andra länder. Eller för att citera professor Yehuda Bauer på Stockholmskonferensen om Förintelsen: "I come from a people who gave the ten commandments to the world. Time has come to strengthen them by three additional ones, which we ought to adopt and commit ourselves to: thou shall not be a perpetrator; thou shall not be a victim; and thou shall never, but never, be a bystander." MIKAEL DAMBERG Förbundsordförande i SSU För mer information ring SSUs pressekreterare på 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00640/bit0002.pdf