Kommuner utnyttjar unga för 20 kronor i timmen

Kommuner utnyttjar unga för 20 kronor i timmen 17,5 i timmen är bottennoteringen i SSUs lista över lönerna bland de kommunala sommarjobben. Ovärdigt lågt, säger SSUs ordförande Mikael Damberg som idag presenterar en undersökning om de kommunala sommarjobben. SSU har undersökt lönerna bland de kommunala sommarjobben. 44 kommuner ger 30 kronor eller mindre i timlön. 10 kommuner ger mindre än 25 kronor i timmen. I genomsnitt är lönerna bland de undersökta kommunerna 42 kronor. - Det duger inte att kommunerna ger ett par tior i timlön. Det är ovärdigt lågt och skadar många ungdomars förtroende för arbetsgivarna. Sommarjobben är den första kontakten med arbetsmarknaden. Då är det extra viktigt att arbetsgivarna visar sig från sin bästa sida. SSUs undersökning visar att kommunerna inte förstått tidigare års kritik, säger Mikael Damberg. SSU menar att löner som ligger under 40 kronor är skamligt. Unga som tjänar 20 kronor i timmen får endast 3 200 kronor före skatt. Om sommarjobben ersätter ordinarie anställd personal så ska lönen givetvis vara antalsenlig. - En femtiolapp i timmen är ett rimligt riktmärke. Då visar kommunerna den uppskattning som de unga förtjänar för sina arbetsinsatser, säger Mikael Damberg. Under sommaren kommer SSU:are och unga från facket att besöka arbetsplatser för att informera de som sommarjobbar om arbetsvillkor. Dessutom finns en telefonjour (020-56 00 56) öppen där unga kan få svar på frågor om lön etc. Kommunerna som betalar lägst 1. Sala 17,5 kr/h 2. Tranås 18 kr/h 3. Habo 18,57 kr/h 4. Filipsstad 20 kr/h 5. Sunne 20 kr/h 6. Dals Ed 20,8 kr/h 7. Skövde 21 kr/h 8. Emmaboda 21,25 kr/h 9. Nässjö 22 kr/h 10. Uppsala 22 kr/h SSUs undersökning gjordes under april månad och är baserad på uppgifter från kommunernas personalkontor. Totalt ingår 114 kommuner i undersökningen. På www.ssu.se finns samtliga kommuner redovisade. För mer information ring SSU pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00010/bit0002.pdf