Miljövänner sökes som försvarare av hög bensinskatt

Miljövänner sökes som försvarare av hög bensinskatt Var finns miljörörelsen i debatten om bensinskatten undrar SSUs ordförande Mikael Damberg i sitt senaste veckobrev. Han efterlyser fler debattörer än finansministern som försvarare till en hög drivmedelsskatt. "Fler måste våga säga som SSU: En hög bensinskatt behövs för att minska de onödiga transporterna i Europa", skriver Mikael Damberg bland annat. " De senaste dagarna har skatten på disel och bensin upprört åkare, bönder och enskilda bilister i hela Europa. Skatten är för hög har en brokig skara av demonstranter skrikit. Men protesterna har även kommit till uttryck genom förstörelse och hinder av trafik. Det kan jämföras med det politiska våld som genomförts under flagg av Reclaim The Streets. Skillnaden är naturligtvis att skatterevoltörerna är medelålders lastbilschaufförer och inte tonåringar som söker spänning. Ur den aspekten är det här begynnande upproret allvarligt och farligare. Understöd har givits av populistiska politiker utan insikt om kretslopp och hållbar utveckling. En av dessa är moderatledaren Bo Lundgren som uppmanar till en manifestation i morgon mot drivmedelsskatterna i samband med riksmötets öppnande. Det här utspelet är ansvarslöst och förstärker bilden av moderaterna som ett extremt högerparti utan ambitioner att verka seriöst i miljöfrågan utan enbart taktiskt för att knipa åt sig några proteströster. Värre är nog ändå avsaknaden av miljörörelsen i debatten. Ensam står Bosse Ringholm och EU:s finansministrar i försvaret för intäkten till staten och ensam är samarbetspartierna att argumentera för skattens betydelse för att minska koldioxidutsläppen. Miljödebattörer och miljöorganisationer borde delta i debatten. Fler måste våga säga som SSU: En hög bensinskatt behövs för att minska de onödiga transporterna i Europa! Folkhemmet 2.0 rymmer segregation. Unga människor och då särskilt ungdomar med utländsk härkomst upplever ett utanförskap till samhället. Känslan av vanmakt med små möjligheter att förändra sin egen och andras verklighet skapar ett tudelat och orättvist Sverige. Trots goda tider är arbetslösheten betydligt högre bland våra invandrare. Den nya ekonomin, kunskapssamhällets explosion och globaliseringen har ännu inte nått alla människor. Det här skapar ett utanförskap och bildar ett delvis nytt klassamhälle. Idag presenterade statsvetaren Jabar Amin en rapport om valdeltagandet bland invandrarungdomar i europaparlamentsvalet. I våra storstäders förorter röstade färre än var tionde. I Rosengård och Gunnared var resultatet ännu sämre. Det här resultatet oroar men känns tyvärr inte som en nyhet. Snarare bekräftar rapporten det som vi vet om Sverige år 2000. Folkhemmet 2.0 rymmer segregation, intolerans och djupa skillnader mellan människor. Det är ingen tvekan om att segregationen mellan fattig och rik, svensk och invandrare är samhället största problem. Här är utmaningen för socialdemokratin som störst och samtidigt den viktigaste för framtiden. SSU har därför bestämt sig för att låta hela nästa års verksamhet inriktas på integrationspolitik. Vi kommer ägna kampanjer, utbildningar och kravdrivning för att öka intresset och driva på debatten för mångfald och mot segregation. De ungdomar som idag inte röstar, som känner sig utanför och maktlösa ska i SSU kunna hitta vägar för ett aktivt politiskt engagemang. I SSU ska dem tillsammans med andra kunna förändra unga människors villkor i betongförorterna. SSU ska bli nummer ett i städernas förorter. Det blir SSUs svar på Jabar Amins rapport som fler borde ge." Solna den 18 september 2000 MIKAEL DAMBERG Förbundsordförande SSU För mer information ring SSUs pressekreterare på 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT00910/bit0002.pdf