Moderat "informationskampanj" kostar 330 000 Toblerone

Moderat "informationskampanj" kostar 330 000 Toblerone Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting har beslutat att använda 3 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar till politisk propaganda. Mikael Damberg ordförande i SSU kritiserar beslutet och konstaterar att en ny Motala- eller Gävleaffär är under uppsegling i Stockholm. - När Mona Sahlin råkade köpa en Toblerone på regeringens kontokort tingades hon avgå. En Toblerone kostar 15 kronor och 30 öre. Nu har Ralf Lédel, Elwe Nilsson och deras borgerliga kollegor i Stockholms stadshus kostat skattebetalarna mer än 330 000* Toblernone för partipolitisk propaganda. Detta borde vara tillräckligt för att kunna kräva den moderata ledningens avgång, säger Mikael Damberg. Den 24.e oktober beslöt n den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting att avsätta 3 000 000 kronor av skattebetalarnas pengar till politisk propaganda för att ge väljarna så kallad "ekonomisk information". Kampanjen inriktar sig på att kritisera det regionala utjämningssystemet som garanterar att alla människor - oavsett var man bor i landet - ska få tillgång till en likvärdig vård och omsorg. - Sorgligt nog kan vi konstatera att en ny Motala- eller Gävleaffär är under uppsegling i Stockholm. Elwe Nilsson(m) och hans borgerliga bröder i Stockholms läns landsting saknar inte bara känsla för rättvis fördelning av resurser mellan människor - utan också känsla för vad som är skattebetalarnas pengar och vad som är moderaternas partikassa. Moderaterna kan uppenbarligen inte skilja på vad som är mitt och ditt, säger Mikael Damberg. Stockholms stads moderater genomförde på samma maner för några veckor sedan en liknande "informationskampanj" - också då var det skattebetalarna som tvingades betala kalaset. Då var det affischer och direktreklam till en kostnad på 2 100 000 kronor. Nu är det alltså dags för moderaterna i landstinget att göra samma sak. - De borgerliga partierna i Stockholms läns landsting borde skämmas. Till skillnad från Mona uppvisar de ett makalöst maktmissbruk. De borde fatta att det ska vara deras egna partier och inte vi skattebetalare som ska bekosta moderata kampanjer. Landstingets pengar behövs i sjukvården, säger Mikael Damberg. * En 100 grams Toblerone kostar 15 kronor och 30 öre (ICA Kungsholmen). För mer information ring SSU pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00940/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00940/bit0002.pdf