SSU-kampanj ska få 25 000 att ta ställning för feminism

SSU-kampanj ska få 25 000 att ta ställning för feminism Med LO:s ordförande som affischnamn, 25 000 enskilt numrerade knappar och 100 000 vykort till landets alla 16-åringar startade SSUs i dag sin feminism- kampanj. Målsättningen är att få ungdomar att ta ställning och tydligt visa att de är feminister. SSUs landsomfattande kampanj för feminism presenterades idag på Fryshuset i Stockholm. Kampanjen varar i två veckor på landets gymnasieskolor. Målsättningen med kampanjen är att få minst 25 000 ungdomar att ta ställning för feminism och bära kampanjknappen. Åtminstone 2000 av dessa ska bli nya medlemmar i SSU. - Många ungdomar är för jämställdhet men vågar inte kalla sig feminister. SSU menar att det inte räcker att tycka och hålla med. Det krävs att alla tar ställning och gör något. Vi vill få killar och tjejer att stå för att de är feminister, sade Mikael Damberg ordförande i SSU vid dagens pressträff. Wanja vill få unga att ta ställning LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin medverkar i kampanjen. Hon vill på så sätt bidra till att få fler unga människor att ställning för feminism. Precis som SSU menar hon att Socialdemokratin och fackföreningsrörelsen måste bli feministiskt. - Det räcker inte med klasskamp för att nå våra mål om jämlikhet och rättvisa. Det finns också ett könsförtryck som vi måste vara beredda att göra något åt. Vi måste med andra ord vara feminister, säger Wanja Lundby Wedin i en kommentar till kampanjen. 16 kända svenskar bär SSUs feministknapp? SSU har avsatt 16 knappar av 25 000 stycken till människor som förbundet uppskattar särskilt för deras arbete för jämställdhet på olika sätt. Dessa får idag ett brev av Mikael Damberg där de uppmanas att bära SSUs feministknapp för att personligen visa unga människor att det är viktigt att ta ställning för ett feministiskt Sverige. Göran Persson, statsminister Robyn, artist Claes Borgström, jämställdhetsombudsman Wanja Lundby-Wedin, LO-ordförande Patrik Arve, sångare Teddybears STHLM Margareta Winberg, jämställdhetsminister Feven, artist Henrik Johnsson, programledare Åsa Petersen, skribent Aftonbladet Greger Hatt, debattör Nina Persson, Cardigans Linna Johansson, redaktör Bleck Inger Segelström, ordförande s-kvinnor Jenny Östergren, journalist Aysegul S Sungur, skribent Fittstim Maria Andersson, sångerska Sahara Hotnights SSU granskar MUF:s jämställdhetspolitik På dagens pressträff presenterade Mikael Damberg en rapport om MUF:s jämställdhetspolitik. Granskningen visar att synen på feminism skiljer vänstern från högern. Fortfarande ses jämställdhetsarbete - för att inte tala om feminism - som något skumt inom den politiska högern. Och inte bara i moderaterna i stort utan lika mycket i MUF. Sanningen är att de unga moderaterna ofta har mer extrema uppfattningar och mindre förståelse för jämställdhetsarbetet än sina äldre kollegor. - Ungmoderater i dag, både tjejer och killar, vill inte låtsas om att det finns problem med jämställdheten. De struntar i att näringslivstoppar och professorer fortfarande nästan uteslutande är män. De tycker inte det är något problem att kvinnor utnyttjas sexuellt i prostitution, könshandel eller porrindustrin. För MUF är kvinnors situation i samhället en privatsak och inget politiken ska lägga sig i. För SSU är kvinnors allt för ofta underordnande roll något som kräver politik och förändrade attityder, säger Mikael Damberg. Rapporten kan beställas på 070-592 60 38. Turné för feminism SSUs ordförande Mikael Damberg kommer under kampanjen besöka 10 städer och minst 20 gymnasieskolor och fritidsgårdar. Mikael damberg kommer att samtala med elever genom besök i klassrummen, samtal i korridorer och aulapresentationer. Följande städer får besök av SSUs turné för feminism: 9/10 Stockholm 16/10 Kalmar 10/10 Norrköping 17/10 Älmhult 11/10 Nyköping 18/10 Göteborg 12/10 Västerås 19/10 Halmstad 13/10 Uppsala 20/10Helsingborg Kampanjrelease för Stockholms ungdomar SSU presenterar i kväll feminismkampanjen på ett releaseparty på Fryshuset för Stockholms ungdomar. SSU bjuder på konsert med Da Buzz och Oktan. Peter Wahlbeck är konferencier och leder releasepartyt. Fri entré. När? I kväll den 9:e oktober klockan 20.00. Var? Fryshuset (Klubben). Ny hemsida I och med kampanjstarten har SSU en ny hemsida. På www.ssu.se kan intresserade läsa mer om kampanjen och dessutom göra SSUs självtest om feminism. Vid frågor om kampanjen ring SSUs pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/09/20001009BIT00470/bit0002.pdf