SSU-ordföranden: Moderaterna måste ta avstånd från Haider

"Moderaterna måste ta avstånd från Haider" SSUs ordförande Mikael Damberg 1-majtalade i Visby och Hemse på Gotland. Mikael Damberg kritiserade de konservativa i Europa för att "spela ett högt spel" när de inte vågade "kritisera sina partivänner som hjälpte Haiders parti in i regeringen". Mikael Damberg uppehöll sig även om situationen inom socialdemokratin som han beskrev som ett tillstånd av "obotligt dåligt självförtroende": - Jag är stolt över att tillhöra socialdemokratin i Europa som gemensamt tagit avstånd från Haider. Jag är idag stolt över att Sverige tillhör den Europeiska Unionen som har tagit strid för demokratins ideal. - På 1930-talet möttes växande främlingsfientliga partier av tystnad och medgivande. Idag år 2000 möts dem av en stark socialdemokrati i Europa som tar ställning mot intolerans och rasism och för demokrati och medmänsklighet. - De konservativa kan tyvärr inte känna samma stolthet. De spelar ett högt och farligt spel. De vågar inte kritisera sina partivänner som hjälpte Haiders parti in i regeringen. De kritiserar istället EUs tuffa hållning mot Österrike - och hävdar att andra EU- länder inte har rätt att lägg sig i Österrikes "inre angelägenheter" - Alla partier - även de svenska Moderaterna har ett moraliskt ansvar att ta klart och tydligt ställning mot regeringen Haider. Jag hoppas verkligen att de har modet att göra det. *** - Jag tycker att socialdemokratin lider av obotligt dåligt självförtroende just nu. Och jag har faktiskt lite svårt att förstå varför. - Jag skulle vilja påstå att socialdemokratin vill möta framtiden med ett radikalt program för att ta hela Sverige in i kunskapssamhället, en politik för ökad jämställdhet och internationell solidaritet. En politik för ett grönt och modernt folkhem. - Men på något sätt ser vi inte skogen för alla träden. Och när vi inte länge själva ser syftet med vår politik är det kanske inte så underligt att människor uppfattar vår politik som visionslöst. - När andra i svensk politik talar om utbildningspolitik slutar det ofta med krav på sänkta marginalskatter. Vi socialdemokrater talar om att öppna upp kunskapssamhällets möjligheter för alla barn, ungdomar och äldre. - När andra i svensk politik talar om jämställdhetspolitik slutar det ofta med krav på avdrag för hushållsnära tjänster. Vi socialdemokrater talar om lika lön för likvärdigt arbete, maxtaxa och en radikalt förändrad papparoll. - När andra i svensk politik talar om rättvisepolitik slutar det ofta i krav på sänkta förmögenhetsskatter. Vi socialdemokrater talar om ett välfärdssamhälle för alla och om internationell solidariteten som motiv för ett kraftigt höjt bistånd till världens fattiga. - Så visst finns det fortfarande visioner i svensk politik. Drömmar som skiljer höger från vänster. Men låt mig vara tydlig en dag som denna. Jag har aldrig varit mer övertygad om att de visioner och drömmar som utmanar och lockar finns inom socialdemokratin. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/01/20000501BIT00010/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/05/01/20000501BIT00010/bit0002.doc