SSU presenterade världsfestival på onsdagen

Världspolitiker och konserter på SSU-festival i sommar SSU presenterade idag "sommarens största politiska händelse" - den internationella IUSY-festivalen som ska hållas i Malmö den 24-30/7. Ingvar Carlsson och SSUs ordförande Mikael Damberg presenterade festivalen, gästerna och artisterna som ska besöka festivalen. I sommar arrangerar SSU en internationell politisk festival i Malmö. 5000 unga socialdemokrater från hela världen besöker Sverige för att delta vid IUSY-festivalen. IUSU är unga socialdemokraters international. - SSU är stolta att stå värd för den första IUSY-festivalen på 2000-talet. Senast SSU arrangerade festivalen var 1950. Det känns därför nästan som om Sverige nu fått möjligheten att anordna en politisk olympiad, sa Mikael Damberg. IUSY-festivalen kommer att gäst av av bland andra: Isabelle Allende (Chile), fredspristagaren Rigoberta Menchu (Guatemala), Mike Moore (ordförande WTO), Walter Veltroni (Italien), Alfred Gusenbauer (Österrike), statsminister Göran Persson, flera ministrar samt representanter för svensk och internationell fackföreningsrörelse. Under festivalen kommer en stor manifestation mot rasism att hållas i Malmö. Av banden som kommer spela finns bland annat Kent och Teddy bears. Ingvar Carlsson underströk IUSYs betydelse för den svenska socialdemokratins internationella arbete. Genom IUSY har SSU:are i över ett halvt sekel skapat kontakter internationellt som betytt mycket i kampen mot appartaid i Sydafrika, för demokrati i Tanzania och Sydamerika. - IUSY är en viktig mötesplats för unga politiskt aktiva. På festivalen träffas framtidens främsta socialdemokratiska ledare, sa Ingvar Carlsson vid pressträffen. Han berättade om hur IUSY som mötesplats varit värdefull för hans tid som partiordförande och statsminister. Lyssna på pressträffen! Information om festivalen finns på www.ssu.se eller www.iusy.org. Pressträffen finns även att avlyssna som inspelning på 08-598 090 00 och därefter slå mötesnumret 598 01 873, ange sedan kod: 000614. Inspelningen finns lagrad i 7 dagar. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/14/20000614BIT00680/bit0002.pdf