SSU:s feminismkampanj besökte Nyköping i onsdags - fortsätter vidare i övriga länet Eleverna på Gripenskolan, KOMVUX och Resturangskolan tog med intresse emot SSUs kampanj. Flera elever valde under besöket att ta ställning för feminism efter att ha fyllt i SSUs självtest. Några valde även att engagera sig vidare i SSU för jämställdhet. Elin Pettersson ordförande i SSU- distriktet kommenterar dagen i Nyköping: - Det kändes att feminism är en fråga som berör och upprör många elever. De flesta förstår att tjejer inte har samma möjligheter som killar i samhället men vill veta vad begreppet feminism står för. Därför var det så spännande att få förklara att feminism för oss är att se att tjejer som grupp konsekvent har sämre möjligheter och att vi vill göra något åt detta. För många klarnade och avdramatiserades begreppet feminism. SSUs förbundssekreterare Lena Hallengren var även med under besöket i Nyköping. Hon talade för eleverna i klassrummen och presenterade på Resturangskolan SSU-förbundets senaste rapport som granskar MUF:s jämställdhetspolitik. - Vår rapport visar att synen på feminism och jämställdhet skiljer höger från vänster. Moderaterna och MUF menar att jämställdhet är en privatsak och inget politiken ska lägga sig i. För oss i SSU är tvärtom tjejers situation något som kräver politik och förändrade attityder. Vi kan inte acceptera att tjejer har 20 procent lägre lön, mindre makt och inflytande bara för att dem är tjejer, säger Lena Hallengren. SSU-distriktet i Sörmland kommer under de kommande veckorna att fortsätta kampanjen i länet. Målet är att åtminstone få 1000 killar och tjejer att ta ställning för feminism och bära SSUs feministknapp. Katrineholm och Eskilstuna står på tur att få besök av kampanjen. För närmare program kontakta Linnea Björnstam, ombudsman på SSU, 070-688 93 29 eller SSU- distriktets ordförande, 070-601 88 56. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00710/bit0002.pdf