SSUs ordförande: Facket får inte svika de som sommarjobbar

Facket får inte svika de som sommarjobbar SSU är kritiska till att facket bidrar till låga lönerna för sommarjobbare i kommunerna. "Fackliga företrädare som tyst accepterar eller ännu värre allierar sig med kommunens lönesättning överger ungdomarna", skriver Mikael Damberg bland annat i sitt senaste elektroniska veckobrev: "De löjligt låga lönerna bland de kommunala sommarjobben har upphört många. SSUs undersökning som presenterades i måndags visade att 44 kommuner betalar ut 30 kronor eller mindre i timlön. Sala kommun ger rekordlåga 17,5 kronor i timmen! Debatten har tvingat många kommuner att förklara motiven bakom skamlönerna och satt en grupp i centrum som annars sällan kommer fram - de unga som hamnar utanför fackens avtalsområden, de som står ensamma på sitt första arbete mot arbetsgivaren. Kommunerna försvarar de låga lönerna med "att kommunerna gör en social insats" och att "ungdomar får pröva på hur det är att jobba inom omsorgen". Jag sympatiserar med idén att kommunerna vill ge så många unga människor sommarjobb som möjligt. Men absolut inte till vilka ersättningar som helst. Det måste finnas en rimlig och anständig nivå. När det gäller kommunernas intresse att få unga att testa på att jobba i vården så blir det bara fånigt. Tvärtemot syftet kommer kommunerna få en hel generation kommuninnevånare som inte tror på kommunen som arbetsgivare. För vem blir imponerad av en arbetsgivare som tror sig kunna "locka nya till branschen" med en ingångslön under 20-lappen? Det som gör mig besviken är att lokala fackföreningar på många håll går med på de låga lönenivåerna. Fackliga företrädare som tyst accepterar eller ännu värre allierar sig med kommunens lönesättning överger ungdomar. Den första kontakten med facket får sannolikt konsekvenser i framtiden. För om facket sviker de ungdomar som sommarjobbar så sviker kanske ungdomar facket i framtiden. Jag är orolig över att vi även nästa år får se samma trista resultat som i år om inte något händer. Några kommuner tar förhoppningsvis åt sig av kritiken, men jag tror tyvärr att de flesta kommuner fortsätter som vanligt. SSU har därför föreslagit att centrala fackliga och kommunala företrädare ska ingå ett avtal som ger sommarjobbarna ett grundläggande löneskydd. En mininivå som kommunerna inte får gå under skulle ta bort godtyckligheten och de skamligt låga lönerna. Kommunalarbetareförbundet borde vara det LO-förbund som drev fram ett sånt avtal. I en motion på Kommunals senaste kongress bifölls nämligen förslaget om att ta fram en rekommendation om mininivå. Mig veterligen har förbundet än så länge inte gjort det. Nu har de chansen att bry sig om unga människors utsatthet. Antar Kommunal SSUs utmaning? Girigheten är roten till allt ont. "Girigheten är roten till allt ont" står det att läsa i Bibeln. Det är en sanning som står sig men en sanning som tycks vara "ute" bland männen i storföretagens styrelserum. Ok, jag förstår att det är svårt för många styrelseledamöter att ta till sig av kritiken om VD:arnas skyhöga löner och generösa optionsförmåner från fackliga företrädare. Det tar ideologiskt och känslomässigt emot. Att i stället lyssna till svenska kyrkans KG Hammar borde näppeligen vara lättare. Men inte ens det kan männen i styrelserummen underlåta sig till. De är för fina i kanten för att delta i debatten om löner och förmåner. "Det tjänar inget till att gaffla med de som missunnar och tittar snett", tycks direktörer och styrelseproffsen tänka. Därför är det så bra att många av oss som "missunnar" snart ska göra vårt val av pensionsförvaltare. Då ligger Skandia risigt till, i alla fall när jag ska välja. Solna den 24 maj 2000 Mikael Damberg Förbundsordförande SSU Ps: Besök gärna SSUs hemsida. Där kan du skriva på vår namninsamling mot kvinnlig könsstympning. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00620/bit0002.pdf