SSUs trygghetsmotion ska ge tjejerna respekt

SSUs trygghetsmotion ska ge tjejerna respekt En majoritet av tjejer i gymnasieskolan är rädda för att gå ut ensamma på kvällarna. Det visar en enkät som gjorts bland elever på gymnasieskolan i SSU-förbundets feminismkampanj. SSU lägger nu trygghetsmotioner i landets olika fullmäktigen för att tjejerna inte ska behöva vara rädda för att gå ut på gator och torg, det skriver SSU-ordförande Mikael Damberg i sitt senaste elektroniska veckobrev. "Det har gått ett par veckor sedan jag skrev mina förra kommentarer. Jag har helt enkelt inte haft tid att skriva mitt i all planering av SSUs feministiska vårkampanj, 1-majfirande och vår granskning av den svenska gymnasieskolan. Det är mycket nu. Men så ska det vara för ett ungdomsförbund på offensiven. Otrygghet en av vår tids "nya" orättvisor mellan tjejer och killar En av de viktigaste delarna av SSUs vårkampanj är den elevenkät om trygghet och utseendefixering som genomförs på skolor runt om i landet. SSU ställer raka frågor till eleverna om de t.ex. känner sig rädda när de går ut ensam på kvällen, om man känner någon som har beväpnat sig och om man själv har bantat. Resultaten av undersökningen varierar naturligtvis från skola till skola. Men en sak är tydlig det är långt fler tjejer som känner sig otrygga på gator och torg och det är långt fler tjejer än killar som har bantat. Men det är en överraskande klar majoritet också av killarna som anger att de inte är nöjda med sitt utseende. Ett tecken i tiden att människans yttre har blivit allt viktigare i vårt "moderna" samhälle. I Umeå svarade nästan 90% av tjejerna att de var rädda för att gå ute ensamma på kvällarna. När man snackade med eleverna visste de flesta vad ett överfallslarm kostar i butikerna. Förklaringen till de extrema siffrorna är Hagamannen. En våldtäktsman i Umeå som sprider skräck under vårkvällarna. SSU nöjer sig inte med att pejla av läget genom att låta eleverna svara på frågor vi följer också upp enkäten med förslag till fullmäktige. I kommuner över hela Sverige kommer SSUare den närmaste tiden att lägga fram en Trygghetsmotion men en lång rad åtgärder som kommunerna kan vidta för att öka tjejernas trygghet. Det handlar om bättre belysning, smartare parkplanering, gratis utlåning av överfallslarm och självförsvarsutbildning i skolorna. Tjejernas otrygga situation måste alltså tas på allvar. Alla kommunalpolitiker har ett stort ansvar att göra sitt för att se till att tjejerna känner sig respekterade och trygga. Tjejernas otrygghet och rädsla får inte bli ännu ett "naturligt" exempel på skillnaderna mellan killar och tjejer. Om inget görs nu kommer säkerligen borgerliga biologgister i framtiden hävda att känslan av otrygghet är ett kännetecken på den naturliga "kvinnlighet" som finns i generna. Orkar EU hålla fast vid demokratins ideal? Just nu pågår en märklig politisk diskussion om den politiska bojkotten av regeringen Haider i Österrike. Liberala och konservativa tidningar i Sverige tävlar om att förlöjliga EU-ländernas politiska markering mot en regering i hjärtat av Europa som innehåller ett främlingsfientligt parti. Det intressanta är att diskussionen blottlägger en ideologiskt större politisk konflikt. Vad ska EU samarbetet egentligen användas till? Är främlingsfientlighet i dagens Österrike (och Gud förbjude nazism i något annat land i morgon) enbart en "inre angelägenhet" för det landet eller är det en fråga för Europa? För mig är svaret på frågan glasklart. När jag röstade för ett svenskt medlemskap i EU var detta huvudskälet. Jag är passionerat övertygad om att kampen för alla människors lika värde inte får göra halt vid nationsgränser. Vi har alla ett gemensamt ansvar för Europas framtid. Om EU-länderna skulle backa från de (strikt politiska) sanktioner man infört mot Österrike skulle det dessutom skicka en farlig signal till alla de länder som nu står på tröskeln till ett EU-medlemskap. EU-länderna skulle då svika de demokratiska ideal man i andra sammanhang så ivrigt framhåller vara grunden för den Europeiska Unionen. Så Anna Lindh och Göran Persson stå på er! Sverige har inget att skämmas för men det har Österrikes regering! Falun den 10 maj 2000 Mikael Damberg Förbundsordförande SSU Ps: Under SSUs feminismkampanj samlas namnunderskrifter in mot kvinnlig könsstympning. Underskrifterna ska överlämnas som protest till de afrikanska länder som tillåter denna vedervärdiga form av sexuellt könsförtryck. Besök gärna SSUs hemsida och läs mer om könsstympning. Där kan du även skriva på insamlingen." För kontakt med SSU och ytterligare kommentarer från Mikael Damberg ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000510BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/10/20000510BIT00810/bit0002.pdf