Wernersson måste stoppa betygen i privatskolorna

Wernersson måste stoppa betygen i privatskolorna SSUs ordförande Mikael Damberg kräver att skolminister Ingegerd Wernersson omedelbart stoppar Skolverkets beslut att tillåta betyg i friskolor. - Skolverkets beslut är märkligt. Det är olågiskt att elever i friskolor ska tvingas få betyg medan eleverna i de kommunala skolorna slipper. Vi kan inte ha en skola med två vitt skilda system. Ingegerd Wernersson måste därför omedelbart stoppa beslutet, säger Mikael Damberg. - Att införa betyg i tidig ålder skapar en farlig stress och hets bland eleverna. Betyget som instrument att mäta kunskaper är trubbigt och missvisande. Därför är det viktigt att skolministern kraftfullt och tydligt går ut i debatten. Det är oroväckande att skolministern hittills varit tyst och defensiv i betygsfrågan. Socialdemokraterna måste vara ett politiskt alternativ till de borgerliga skolpolitiker som tror att alla problem kan lösas med fler betyg i skolan , säger Mikael Damberg. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00820/bit0002.pdf