Starbreeze huvudleverantör till nytt VR-center i Dubai

STOCKHOLM (24 augusti 2017) Det svenska destinationsbaserade Virtual Reality-företaget Enterspace – en del av Starbreeze-koncernen, har tecknat ett femårigt samarbetsavtal med ett betydande företag i Förenade Arabemiraten om ett nytt VR-center i en av Dubais största köpcenter. Enterspace blir huvudleverantör till VR-centret gällande drift, installation och innehåll via Starbreeze Studios. Starbreeze erhåller 20-25 procent av de framtida nettointäkterna.

Avtalet medför en investering om cirka 10 MUSD som helt finansieras av Nordea med garanti från Exportkreditnämnden samt StarVR Corp, som är samriskbolag mellan Starbreeze och Acer.

”Vi är stolta över att leverera banbrytande VR-upplevelser till en av Dubais största och mest besökta destinationer för shopping och underhållning. Denna möjlighet hade vi inte haft utan Enterspace operativa erfarenhet och vision inom destinationsbaserad underhållning, Starbreeze
VR-innehåll, StarVR headsetet med dess unika 5k-upplösning och 210-graders synfält, Nozons PresenZ-teknik för nästa generations filmformat för VR och vårt samarbete med Acer som säkerställer hårdvarusupport”, säger Bo Andersson Klint, VD för Starbreeze.

”Det är en otrolig prestation av Enterspace och Starbreeze, och en stor händelse inom VR-industrin. Vi är fantastiskt glada över att Enterspace har blivit utsedd till ledande partner för det nya VR-centret. Med Enterspace koncept tar vi VR till en ny nivå och tar fasta på våra tidigare investeringar inom VR. Det kommer att bli flaggskeppscentret för Starbreeze VR-initiativ i samarbete med våra uppskattade hårdvarupartners Acer och StarVR och våra innehållspartners där Starbreeze för närvarande jobbar med underhållningsföretag som Universal Brand Development och Lionsgate”, fortsätter Bo Andersson Klint.

Mer information om projektet förväntas meddelas av parterna under fjärde kvartalet 2017.

Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2017 kl. 8.00 CET.

For more information, please contact:
Ann Charlotte Svensson, Head of Investor Relations and Corporate Communications, Starbreeze AB
Tel: 46(0)8-209 208, email: ir@starbreeze.com

About Starbreeze

Starbreeze is an independent creator, publisher and distributor of high quality entertainment products. With studios in Stockholm, Paris, Los Angeles, Barcelona and Brussels, the company creates games and other virtual reality entertainment products, based on proprietary design and licensed content. Starbreeze most recent games include PAYDAY 2®, John Wick VR shooter and upcoming survival co-op FPS OVERKILL’s The Walking Dead. Under its publishing initiative, Starbreeze has together with Canadian studio Behaviour Digital successfully launched horror thriller Dead by Daylight.

Starbreeze has set out to develop truly immersive virtual reality (VR) experiences by integrating software and hardware in its StarVR® head mounted display, produced together with Acer. Together with wholly owned subsidiary Enterspace, Starbreeze further solidifies its presence in location based entertainment. StarVR can additionally be found at IMAX VR Centres in Los Angeles and New York.

Headquartered in Stockholm, Sweden, Starbreeze shares are listed on Nasdaq Stockholm First North Premier under the tickers STAR A and STAR B with the ISIN-codes SE0007158928 (A share) and SE0005992831 (B share). Remium Nordic is the company's Certified Adviser.

More information: starbreeze.com, starvr.com, overkillsoftware.com