STARK Filmproduktion stärker positionen

Report this content

STARK Filmproduktion stärker positionen Bureägda STARK Filmproduktion har nu slutfört samgåendet med det Malmöbaserade filmproduktionsbolaget Propello som därmed byter namn till STARK Malmö. Det innebär att en av Sveriges största filmproduktionsbolag bildas. STARKs VD Magnus Boldyn ser stora möjligheter med samgåendet. - Vi har alltid haft ett öga på Propello, som kollega och konkurrent, och alltid haft respekt för deras kunnande. Vi kompletterar varandra väl, inte bara geografiskt, utan även kompetensmässigt och lägger båda stor vikt vid innehåll och design i våra filmer. Till exempel finns nu en mycket stor potential inom området webb-tv där vi får en mycket bred erfarenhet och kompetens. Även inom reklamfilm har vi medvind och fått en del utmärkelser. Bland annat nominerades en av våra reklamfilmer på festivalen i Cannes i somras och den tog sig in på den så kallade short- listen, säger Magnus Boldyn. Redan har positiva effekter märkts av samgåendet. - Trots att vi inte formellt arbetat under ett och samma namn förrän nu, så har vi redan från starten arbetat som ett gemensamt bolag. Ofta när två verksamheter ska samordnas finns en risk att man tappar tempo, men det är inget vi märkt något av. Det visade sig till exempel genom att omsättningen för augusti översteg våra prognoser. Vi är oerhört lika i hur vi arbetar och tänker. STARK får nu en ännu mer stabil grund att stå på för att vi ska kunna vidareutveckla verksamheten och satsa på den kreativitet och lekfullhet som genomsyrar våra filmer, säger Magnus Boldyn. Samgåendet innebär att STARK växer till det dubbla, både räknat i antal anställda och i omsättning. Det sammanslagna bolaget får en omsättning pro forma (år 2000) på cirka 90 miljoner kronor och cirka 50 anställda. STARK finns sedan tidigare i Göteborg, i Stockholm samt nu även i Malmö. - Vi känner just nu medvind och i Stockholm attraherar vi både kunder och personal och växer troligen snart ur våra gamla lokaler på Folkungagatan, säger Magnus Boldyn. Fakta: STARK är ett Göteborgsbaserat bolag som arbetar med filmproduktion för extern och intern företagskommunikation. Sedan våren 2001 ägs bolaget av Bure Equity och har kontor i Göteborg och Stockholm samt numera även Malmö. På kundlistan finns företag som bland annat AB Volvo, Volvo Lastvagnar, SKF, Electrolux, Vattenfall, SAAB AB och Ericsson. Propello är ett Malmöbaserat bolag som tidigare ägdes av Cell Network, men som i somras såldes till Burekoncernen tillsammans med PR och kommunikationsföretaget Journalistgruppen. På kundlistan finns företag som bland annat Tetra Pak, AstraZeneca, IKEA, Ericsson och Telia. För mer information kontakta: Magnus Boldyn, VD STARK Filmproduktion AB 031-707 74 01 070-884 03 90 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00140/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010911BIT00140/bit0001.pdf