Statoil ingår pelletsavtal med Mellanskogs Bränsle

Statoil ingår pelletsavtal med Mellanskogs Bränsle Statoil har idag undertecknat ett samarbetsavtal med Mellanskogs Bränsle, vilket innebär att Statoil tar över marknadsföring och försäljning av de cirka 50 000 ton pellets som årligen produceras vid Mellanskogs Bränsles fabriker. Statoil ökar därmed sin marknadsandel på den svenska pelletsmarknaden från 3 till 8 procent. Statoil har sedan 1999 arbetat med utveckling och försäljning av pellets som ett miljövänligt alternativ till eldningsolja. Statoil säljer årligen cirka 40 000 ton pellets, en försäljningsvolym som nu ökar med 125 procent genom samarbetet med Mellanskogs Bränsle. -Avtalet är en milstolpe i Statoils satsning på pellets. På ett bräde mer än fördubblar vi vår försäljning och når en tioprocentig marknadsandel, säger Joakim Säll, vd på Svenska Statoil. Mellanskogs Bränsle AB producerar årligen cirka 50 000 ton pellets vid fabriker i Ljusne, Orsa och Valbo. Samarbetet innebär att Mellanskogs Bränsle även fortsättningsvis ansvarar för produktionen, medan Statoil svarar för marknadsföring och försäljning. - Med den kraftiga tillväxt som ägt rum på marknaden för villor och mindre värmeverk får vi nu tillgång till den distributions- och marknadsorganisation som krävs, säger Lars Gabrielsson, vd för Skogsägarna Mellanskog. Pellets är ett inhemskt biobränsle som används till uppvärmning av exempelvis småhus, mindre industrifastigheter och lantbruk. Råvaran är restprodukter från snickeri- och skogsindustrin. Pellets bidrar inte till växthuseffekten, vilket gör den till ett miljövänligt alternativ för uppvärmning. För mer information, kontakta: Maria Westman, Driftchef Svenska Statoil AB, Tel. 070-579 31 97, maria.westman@statoil.com Lars Gabrielsson, VD Mellanskog Skogsägarna, Tel. 070-583 95 49, lars.gabrielsson@mellanskog.se Vivianne Habra, Informatör Svenska Statoil AB, Tel. 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2001 hade Svenska Statoil i medeltal 476 anställda och en bruttoförsäljning som uppgick till 16,5 miljarder kronor. Statoil äger idag pelletsfabriker i Sverige och Norge och har samarbetsavtal med andra pelletsproducenter, vilket betyder säker och trygg energi till konkurrenskraftiga priser. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Mellanskogs Bränsle AB, dotterbolag till Skogsägarna Mellanskog, utvecklar användningen av trä som bränsleråvara. Mellanskogs Bränsle producerar även pellets - bl a för leverans till värmeverk. Mellanskogs Bränsle bygger, äger och driver värmecentraler - för leverans av hetvatten direkt till fastigheter. Drygt hälften av alla skogsägare i Mellansverige är medlemmar i Skogsägarna Mellanskog. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00120/wkr0002.pdf