Allmänheten har litet förtroende för energipolitiken

Allmänheten har litet förtroende för energipolitiken Bara en av 25 personer har mycket stort förtroende för regeringens förmåga att hantera energipolitiken, medan en knapp tredjedel har ganska stort förtroende. Det visar en ny Sifoundersökning, som Statoil presenterar. - Jag är inte överraskad. Regeringen och stödpartierna vill både ta bort de fossila energislagen och komma ifrån kärnkraftsberoendet. Två stora minusposter i energibalansen, men inget tydligt plus, säger Ulf Svahn, informationsdirektör på Statoil. Näringsminister Leif Pagrotskys utfästelse på Energitinget i Eskilstuna, den 11 mars i år, bådar möjligen gott: "Jag ser det som en av mina allra viktigaste uppgifter att upprätta långsiktighet på energimarknaden", sade han. - Det behövs tydliga och långsiktiga spelregler både för konsumenter och för energibolag. Vi deltar gärna i samtalen med näringsministern om hur vägen mot ett långsiktigt ekologiskt hållbart energisystem ska se ut, säger Ulf Svahn. Fråga: Har du förtroende för regeringens förmåga att hantera energipolitiken i ett långsiktigt perspektiv? Har du. Mycket stort förtroende 4 % Ganska stort förtroende 33 % Ganska litet förtroende 40 % Inget förtroende alls 14 % Tveksam, vet ej 8 % Sifoundersökningen är baserad på telefonintervjuer av 1000 personer 10- 13 mars 2003. För ytterligare information, kontakta: Ulf Svahn, informationsdirektör Statoil, 070-429 61 91, ulf.svahn@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 493 anställda och en bruttoförsäljning som uppgick till 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/18/20030418BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/18/20030418BIT00010/wkr0002.pdf