Statoil fördubblar försäljning av pellets

Statoil fördubblar försäljning av pellets Statoil sålde totalt 31 000 ton pellets under första kvartalet 2003. Det är mer än en fördubbling jämfört med samma period 2002, då försäljningen uppgick till 11 000 ton. Statoils marknadsandel är nu uppe i 8 procent av den svenska pelletsmarknaden. För att möta den ökande efterfrågan fördubblar nu Statoil kapaciteten vid fabriken i Säffle, genom att ytterligare en pelletspress och en torkanläggning installeras. Vid fabrikerna i Orsa, Valbo och Ljusne genomförs åtgärder för att höja kvaliteten på pelletsen från industrikvalitet till högsta kvalitet (Svensk Standard klass 1). Detta innebär att pelletsen kan säljas såväl till industrin som till andra kunder. Under helåret 2002 sålde Statoil totalt 43 306 ton pellets. Det är en ökning med 63 procent jämfört med 2001, då helårsförsäljningen uppgick till 26 496 ton. - Allt fler väljer att värma med pellets, eftersom det är ett enkelt och miljövänligt sätt att minska uppvärmningskostnaderna, säger Anders Klarén, distriktschef Statoil. Under 2002 såldes för första gången fler pelletsbrännare än oljebrännare. Cirka 8 000 pelletsbrännare installerades i svenska småhus, vilket är dubbelt så många som antalet nya oljebrännare. Totalt finns nu cirka 37 000 pelletsbrännare i svenska småhus. Statoil har sedan 1999 arbetat med utveckling och försäljning av pellets som ett miljövänligt alternativ till eldningsolja och direktverkande el. Pellets är ett biobränsle som inte bidrar till växthuseffekten, vilket gör den till ett miljövänligt alternativ för uppvärmning. Råvaran är restprodukter från skogs- och trävaruindustrin. Hälften av all pellets som produceras i Sverige säljs till stora värmeverk, den andra hälften går till små- och medelstora förbrukare. För ytterligare information, kontakta: Anders Klarén, Distriktschef Statoil, 070-664 18 09, anders.klaren@statoil.com Vivianne Habra, Informatör Statoil, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 493 anställda och en bruttoförsäljning som uppgick till 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00260/wkr0002.pdf