Statoil kör ekonomiskt - sparar miljö och pengar

Statoil kör ekonomiskt - sparar miljö och pengar Under 2002 minskade Statoils tankbilar bränsleförbrukningen med upp till åtta procent per mil på vissa transportområden. Totalt har Statoil sparat mer än 43 000 liter diesel. Bakgrunden är att Statoils drygt 100 tankbilschaufförer har genomgått utbildningen Heavy Eco Driving för att lära sig köra ekonomiskt och miljöriktigt. - Genom Eco Driving bidrar Statoil till att minska utsläppen av koldioxid. Samtidigt minskar våra kostnader för bränsle, reparationer, service och däckslitage, säger Michael Sandberg, miljö- och säkerhetsansvarig på Statoil. Statoil har varit först bland oljebolagen att satsa på Heavy Eco Driving för sina tankbilschaufförer. Utbildningen är en del i Statoils satsning att minska miljöpåverkan. I utbildningen får chaufförerna bland annat lära sig att utnyttja fordonets egen hastighet och vikt, att planera körningen och att ha framförhållning i trafiken. Utbildningen genomfördes under 2001 och därefter har Statoil gjort uppföljningar och mätt effekterna av arbetet. - Resultaten visar att våra chaufförer har ändrat körsätt, vilket innebär att vi kan bidra till att den allmänna trafikrytmen blir lugnare. En ökad trafiksäkerhet är ett av våra huvudmål och det är viktigt att ge alla våra medarbetare en chans att hjälpa till, säger Michael Sandberg. Statoil har dessutom infört ett navigeringssystem i tankbilarna som, tillsammans med bildator och ett dynamiskt planeringssystem, bidrar till att ge chaufförerna bästa vägval och därigenom minska körsträckorna. Idag har ungefär hälften av Statoils tankbilar navigeringssystem och vid alla nyinvesteringar i tankbilar så ingår navigeringssystemet som en självklar del. För ytterligare information, kontakta: Michael Sandberg, chef för Hälsa, Miljö och Säkerhet, Statoil, 070-429 63 02, michael.sandberg@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 470 anställda och en bruttoförsäljning som uppgick till 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/18/20030218BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/18/20030218BIT00140/wkr0002.pdf