Statoil ökar kvalitetssäkringen med Anticimex

Statoil ökar kvalitetssäkringen med Anticimex Statoil har tecknat ett samarbetsavtal med Anticimex. Avtalet innebär att Anticimex gör förebyggande matsäkerhetskontroller på Statoilstationer som säljer snabbmat och livsmedel. Statoil är en av de största aktörerna inom snabbmatsbranschen och det ledande bensinbolaget på försäljning av livsmedel. - Matsäkerhet är ett högprioriterat område för Statoil. Nu förstärker vi de kontroller som Statoilstationerna gör dagligen och de utbildningsprogram som vi redan har, säger Andreas Fogelberg, miljöchef på Statoil. I uppdraget ingår bland annat analys av matprover och kontrolluppföljning. Statoil har sedan länge ett dagligt kontrollprogram som stationerna fortsättningsvis kommer att genomföra. - Vi tycker att det inspirerande att samarbeta med ett företag som är fokuserade på mat-säkerhet. Det är en bra investering för Statoil och deras kunder att ha motiverad personal som har kunskap om de kritiska faktorerna i livsmedelshanteringen, säger Henrik Hammar produktchef för Anticimex hygientjänster. Statoil säljer snabbmat för cirka 500 miljoner kronor per år. Snabbmat är ett växande område och enligt tidningen Fast Food är Statoil den tredje största aktören inom snabbmatsbranschen. Vid sidan om korven har nya måltidslösningar utvecklats som till exempel sallader, pizza, hamburgare och crepes. Totalt säljer cirka 500 Statoilstationer snabbmat och livsmedel. För ytterligare information, kontakta: Andreas Fogelberg, miljöchef Statoil Detaljhandel AB, 08-429 62 33, 070-684 83 55, andreas.fogelberg@statoil.com Henrik Hammar, produktchef Anticimex AB, 08-517 633 80, 070-219 20 12, henrik.hammar@anticimex.se Maria Persson, informatör Statoil: 08-429 63 65, 070-429 63 65, maria.persson@statoil.com Statoil Detaljhandel AB har 580 försäljningsställen i Sverige. Vi driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Statoil Detaljhandel AB ingår i Statoil Skandinavia AS som ägs till hälften vardera av ICA AB och Statoil ASA. Anticimex har arbetat med skadedjur sedan 1934. Dessutom hjälper vi butiker, restauranger och livsmedels-industrier till bättre matsäkerhet, samt försäkrar hus mot särskilda fuktproblem. Anticimex har verksamhet i de nordiska länderna samt i Tyskland och Holland och har en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor. Totalt arbetar 1400 medarbetare inom Anticimex. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00010/wkr0002.pdf