Stigande el- och oljepriser gör pellets till vinterns vinnare

Stigande el- och oljepriser gör pellets till vinterns vinnare Fler och fler väljer att elda med pellets. Marknaden fortsätter att öka och pellets är det billigaste alternativet jämfört med el och olja. Statoil fördubblar försäljningsprognosen för kommande säsong. - Vår försäljningsprognos för kommande säsong är att sälja cirka 100 000 ton pellets. Med inköpta volymer och fördubblad produktion på Statoils fabrik i Säffle står vi väl rustade för att möta en ökad efterfrågan, säger Per Staffansson, försäljningschef på Statoil Energi. Den svenska pelletsmarknaden ökade med 26 procent första halvåret i år jämfört med första halvåret i fjol, enligt Pelletsindustrins riksförbund (PIR). Drygt en fjärdedel av all pellets går till villor. Idag är pellets närmare 40 procent billigare än el och olja. - Pelletseldning är ett miljövänligt sätt att minska en hög el- eller oljenota. Det är dessutom enklare att elda med pellets än många tror, säger Per Staffansson. Under 2002 såldes för första gången fler pelletsbrännare än oljebrännare. Idag finns cirka 50 000 pelletsbrännare i svenska småhus och försäljningsprognosen för kommande säsong är att sälja ytterligare 8 000. Med stigande el- och oljepriser ser man även ett ökat intresse för pelletskaminer. Statoil har sedan 1999 arbetat med utveckling och försäljning av pellets som ett miljövänligt alternativ till eldningsolja och direktverkande el. Pellets är ett biobränsle som används till uppvärmning av exempelvis småhus, mindre industrifastigheter och lantbruk. Statoils marknadsandel på svenska pelletsmarknaden är närmare 10 procent. För ytterligare information, kontakta: Per Staffansson, Försäljningschef Statoil Energi: 08-429 65 69, 070-429 65 69 eller per.staffansson@statoil.com Anna Åberg, Informatör Statoil: 08-429 60 80, 070-429 60 80 eller anna.aberg@statoil.com Svenska Statoil AB är ett av Sveriges äldsta energibolag med traditioner från 1860-talet. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, diesel, eldningsolja, energilösningar, gasol, flygbränsle, smörjolja och pellets till företag och privatpersoner. Huvudkontoret är beläget på Södermalm i Stockholm. Under 2002 hade Svenska Statoil i medeltal 418 anställda och en omsättning på 16,6 miljarder kronor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00690/wkr0002.pdf