Otrygga doktorander hot mot tillväxt: Kartläggning av doktoranders arbetssituation

PRESSINBJUDAN Otrygga doktorander hot mot tillväxt Kartläggning av doktoranders arbetssituation ST har med stöd av TCO och TEMO kartlagt doktoranders arbets- och livssituation. Rapporten speglar det livspussel som de tvingas lägga för att få livet och karriären att gå ihop. 2 200 forskarstuderande vid landets universitet och högskolor har tillfrågats, varav drygt 1 200 har svarat. Undersökningen är nedbrytbar på universiteten i Lund, Göteborg, Uppsala, Örebro, Umeå och Luleå. Svaren visar att landets forskarstuderande har en tuff studie- och livssituation. Så tuff att den framtida tillväxten riskerar att sänkas. TID: kl 11.00 måndagen den 18 augusti PLATS: TCO, Linnégatan 14, Stockholm Medverkande: - Annette Carnhede, ST:s förbundsordförande - Ing-Marie Nilsson, ordförande i ST inom högskolor och universitet - Inger Ehn Knobblock, fil dr och ombudsman på ST - Ulf Andréasson, forskarstuderande och TCO-utredare Föranmäl dig gärna till ST:s och TCO:s pressansvariga (se nedan). VÄLKOMMEN! För mer information, välkommen att kontakta: · Lena Gennemark Edsbäcker, pressekreterare ST, tel 070-314 52 73 · Peter Bloch, presschef TCO, tel 070-255 13 37 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/11/20030808BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/11/20030808BIT00390/wkr0002.pdf