Presskonferens ST och SCB presenterar rapport om den psyko-sociala arbetsmiljön i statstjänsten Tisdagen den 6 november kl 10.00 presenterar Statstjänstemannaförbundet och SCB en rapport om den psykosociala arbetsmiljön i statstjänsten. Rapporten är en uppföljning av 1999 års undersökning, som fick stor publicitet på grund av det illavarslande resultatet. Den nya rapporten är en nedslående läsning. Mycket lite har hänt på två år. På många håll har situationen förvärrats. Samma hårda press ligger kvar på de statliga arbetsplatserna. Åtta ST-avdelningar är särredovisade: Arbetsmarknadsverket, högskolor och universitet, Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, polisväsendet, Migrationsverket, Posten och CSN. När man läser undersökningen berättas en sorts historia. Om samhällsuppgifter som är viktiga i ett demokratiskt land. Om medborgare som förväntar sig att staten ska vara snabb, korrekt, rättvis och serviceinriktad. Om höga krav som också är stimulerande. Om lojalitet mot arbetsuppgifter och uppdragsgivaren, som ytterst är svenska folket. Men också historien om ständig brist på pengar, om besparingar och nya arbetsuppgifter, övertid, tidsbrist, besvikna medborgare, bråk och sömnlöshet. Historien om en statstjänst som under 1990-talet tvingades krympa med fler än 40 000 tjänster, trots att uppgifterna inte blivit färre. TID: tisdagen den 6 november klockan 10.00 PLATS: Sturegatan 15, Stockholm LOKAL: Lönnkrogen, bottenvåningen (fråga i receptionen) MEDVERKANDE: Annette Carnhede, STs förbundsordförande Mai Frohm och Åke Hedbom, ombudsmän, ST Madeleine Bastin och Alf Andersson, SCB Anmäl dig gärna i förväg till STs pressekreterare Lena Gennemark Edsbäcker, tel 070-314 52 73. E-post lena.gennemark@stmf.se VÄLKOMMEN! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00280/bit0001.pdf