Fortsatt ökning av passagerare på Stena Lines linjer

Fortsatt ökning av passagerare på Stena Lines linjer Antalet passagerare och bilar fortsätter att öka på Stena Lines linjer. För perioden januari-maj i år har antalet passagerare ökat med 5% och antalet bilar med 9% jämfört med samma period förra året. Trenden med ett ökat resande på Stena Lines linjer håller därmed i sig och även inför högsäsongen är bokningsläget bra. - De första fem månaderna har gått över förväntan vilket ger oss en bra grund att stå på inför den viktiga högsäsongen, säger Bo Severed VD på Stena Line. Om högsäsongen går som planerat innebär det att vi kommer att göra vinst i Skandinavien i år. På samtliga linjer i Skandinavien, inklusive Scandlines ABs linjer, har antalet passagerare ökat jämfört med förra året. Den största ökningen av antalet passagerare har linjen Göteborg-Kiel som under de fem första månaderna haft totalt 152 000 passagerare (+15%). Ökningen beror främst på att linjen är ett bra alternativ när man ska resa ut i Europa. Det finns också ett större intresse för att åka till Danmark och det är främst Lillsemestrar som har ökat. - Bra väder och fler familjer som reser på kortsemestrar har gjort att våra "paketresor" till Danmark ökat med nästan 20% i år, säger Bo Severed. Det är också glädjande att linjen Karlskrona-Gdynia fortsätter öka inom alla segment. Linjen mellan Karlskrona och Gdynia trafikeras sedan mars i år av två färjor och den dubblerade frekvensen har bl a inneburit att frakttrafiken ökat med 59% sedan årsskiftet och enbart i maj var ökningen 95%. Frakttrafiken från Göteborg till Tyskland har dock minskat med 7% främst beroende på en svag utveckling av den tyska ekonomin. Även på Stena Lines linjer runt Storbritannien har passagerarantalet ökat jämför med 2001. Nästan 1,4 miljoner passagerare har rest på de fem linjer som Stena Line trafikerar vilket är en ökning med 5%. - Vi fortsätter vår satsning både på passagerare och frakt och har bl a beslutat att öka kapaciteten på Nordsjön genom att sätta in ett nytt fartyg på linjen Hoek van Holland-Harwich under det första kvartalet nästa år, säger Bo Severed. Stena Line Göteborg, 24 juni 2002 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. Volymer januari-maj, 2002 (siffran inom parentes anger %-förändring jämfört med samma period 2001) Passagerare Bilar Fraktenheter Göteborg- 671 000 127 000 70 100 (+9%) Frederikshavn (+4%) (+3%) Varberg-Grenaa 37 000 (-7%) 8 000 (- 8 400 (-25%) 3%) Göteborg- 152 000 30 000 39 400 (-7%) Kiel/Travemünde (+15%) (+6%) Oslo-Fredrikshavn 211 000 21 000 6 600 (-4%) (+8%) (+10%) Karlskrona-Gdynia 93 000 (+6%) 10 000 12 100 (+59%) (+14%) Skandinavien totalt 1 165 000 196 000 136 500 (+3%) (+6%) (+5%) Stena Line UK 1 397 000 304 000 190 300 (+4%) (+5%) (+12%) Stena Line totalt 2 562 000 500 000 326 900 (+4%) (+5%) (+9%) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00060/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.