Ny färja stärker Stena Lines europeiska nätverk

Ny färja stärker Stena Lines europeiska nätverk Stena Lines nya färja, Stena Britannica, döps idag i Harwich, England. Fartyget som är det första av två nya RoPax fartyg på linjen Hoek van Holland- Harwich tas i trafik under morgondagen. Fartyget döps officiellt av Mrs. Pauline Prescott, fru till RT Hon John Prescott, Storbritanniens vice premiärminister. Närvarande vid ceremonin är också inbjudna gäster, fraktkunder och representanter från hamnen. "Investeringen i dessa nya fartyg ökar vår frakt- och passagerarkapacitet på denna strategiskt viktiga linje, säger Bo Severed, Stena Lines VD. Fartyget ligger väl i linje med våra planer för ett starkare europeiskt linjenätverk. Stena Britannica är byggd vid varvet Puerto Real i Spanien och kan ta upp till 400 passagerare och 160 fraktenheter. Nästa RoPaxfärja, Stena Hollandica, kommer att levereras under våren 2001. RoPaxfärjan Stena Britannica är en av flera strategiska satsningar som Stena Line genomför under hösten. Nästa vecka startar en ny fraktlinjen mellan Hoek van Holland och Killingholme och senare i år ytterligare en linje mellan Larne på Nordirland och Stranraer i Skottland. Göteborg 2 oktober Stena Line AB För ytterligare information, kontakta Joakim Kenndal, tf. informationschef, telefon 031 - 85 81 80 eller 0704 - 85 85 55. Önskas bilder från dopet, välkommen att kontakta Madelaine Ruud tel 031-85 80 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT01190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT01190/bit0002.pdf