Nya införselregler

Nya införselregler från 1 juli Den 1 juli ändras införselreglerna för alkohol och tobak från annat EU- land till Sverige. De nya reglerna tillåter införsel av 26 flaskor vin (20 l), 72 burkar öl (24 l), 3 liter starkvin/mousserande vin, 1 liter starksprit samt 400 cigaretter. Tidsbegränsningen för införsel av dessa varor försvann i och med taxfreeavskaffandet. Det gör det möjligt att resa till ett annat EU-land över dagen och kunna ta med full ranson tillbaka. Stena Line anpassar nu verksamheten till de ökade volymerna bland annat genom förändrade förpackningar och utvidgat sortiment. För konsumenterna finns det stora pengar att spara genom de nya införselreglerna. Vid köp av en full ranson ombord på Tysklandslinjen kan konsumenterna spara ca 1 500 kronor jämfört med vad samma mängd kostar på systembolaget. Köps ransonen ombord på Danmarkslinjen blir besparingen ca 1 200 kronor. Stena Line har förberett sig för att möta de förändringar som de nya reglerna medför. En full ranson väger nästan 50 kg. Stena Line introducerar därför nya praktiska lösningar vid månadsskiftet, såväl ombord som i land. Specialförpackningar som kartonger med handtag och bärrep skall underlätta för kunderna. På Danmarksterminalen i Göteborg finns från 1 juli även möjlighet att hyra bagagekärra över dagen. Ombord erbjuder Stena Line förvaring av varor under resans gång. Stena Line utvidgar även butikssortimentet. Ett tjugotal nya vin- och ölsorter introduceras med förmånliga paketpriser. "Genom EU:s beslut om förändrade införselregler har vi behov att anpassa vår verksamhet. Våra gäster har nu möjlighet att transportera mycket större volymer och det är vår uppgift att erbjuda ett bra utbud och enkel hantering" säger linjechef Fredrik Lantz. Den tillåtna ransonen har i jämförelse med tidigare ökat med 15 liter vin, 9 liter öl, 100 cigaretter samt 3 liter starkvin. (Tidigare stod mängden starkvin i relation till införseln av starksprit). Ransonen from 1 juli tillåter: 1 juli Tidigare Vin, upp t o m 15% 20 liter 5 liter Öl 24 liter 15 liter Starkvin/mousserande vin, upp t o m 22% 3 liter 3 liter Starksprit 1 liter 1 liter Tobak/cigaretter 400 cigaretter 300 cigaretter Göteborg 26 juni 2000 Stena Line AB För ytterligare information kontakta linjechef Fredrik Lantz 031 - 85 81 80. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT00530/bit0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.