Stena Line flaggar svenskt - skapar 50 nya jobb i Karlskrona

Stena Line flaggar svenskt - skapar 50 nya jobb i Karlskrona Efter regeringens beslut om att införa sjöfartsstöd för svenska rederier har Stena Line beslutat att både Stena Nautica och Stena Traveller ska segla under svensk flagg. - Det är glädjande att vi fått ett beslut om svenskt sjöfartspolitik, säger Bo Severed, VD, Stena Line. Det innebär att svenska rederier kan konkurrera på lika villkor som andra Europeiska rederier och det ger oss också bättre möjligheter att ha svenska besättningar. Stena Traveller, som kommer att trafikera linjen Karlskrona-Gdynia fr o m mitten på januari, kommer att ha svensk besättning. Det innebär att Stena Line kommer att anställa cirka 50 personer. - Vi har redan fått många förfrågningar från sjöfolk som vill arbeta på Stena Line och Stena Traveller, vilket är mycket positivt, säger Bo Severed. Linjen har haft en bra tillväxt både när det gäller passagerare och frakt och vi räknar med att den positiva utvecklingen ska fortsätta. Även Stena Nautica, som trafikerar linjen Varberg-Grenaa, kommer att segla under svensk flagg. Fartyget kommer att byggas om för att öka fraktkapaciteten och förbättra passagerarutrymmena. Efter ombyggnaden, som beräknas vara klar i mitten på februari nästa år, byts dagens Bermuda flagga till en svensk. - Det är de nya villkoren som möjliggör långsiktig satsning och utveckling av linjen, säger Bo Severed. Kinabyggda fartyg blir svenska Stena Rederi, ett systerföretag till Stena Line, har också intentionen att svenskflagga tre RoRo-fartyg som för närvarande byggs i Dalian i Kina. Det första av fartygen är planerat att levereras vid årskiftet. - Vår avsikt är att fartygen ska ha svensk flagg och besättning, säger Carl-Otto Dahlberg, VD, Stena RoRo. Stena Line Göteborg 2 november 2001 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef, Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00200/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00200/bit0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.