Stena Line gör stor satsning på Irländska Sjön

Stena Line gör stor satsning på Irländska Sjön Stena Line har tillsammans med Belfast Hamn offentliggjort planer på en investering på £70miljoner motsvarande cirka 980 miljoner kronor, i färjelinjen mellan Stranraer i Skottland och Belfast i Nordirland. Investeringen, som görs under de kommande tre åren, innebär en rad förbättringar bla att överfartstiden blir 30 minuter kortare än idag. I Skottland flyttas terminalen från Stranraer till Old House Point som ligger närmare Loch Ryans mynning i Nordkanalen mellan Skottland och Nordirland. På Belfastsidan flyttas terminalen längre ut, längs Belfast Lough. Dessa förändringar kommer att göra det möjligt att öka antalet avgångar mellan Skottland och Nordirland med både Stena HSS och med den konventionella färjan. - I egenskap av marknadsledande har vi de resurser och kunskaper som krävs för att vidareutveckla linjen. Investeringen på £70 miljoner läggs till de £90 miljoner som Stena Line redan har investerat i linjen under de gångna sex åren. Vi skall se till att Stena Line fortsätter att stärka sin ställning i en trafik där vi redan är ledande, säger Dan Sten Olsson, VD för Stena AB och styrelseordförande i Stena Line. - De planerade förändringarna kommer att göra det möjligt att ha fler avgångar både med Stena HSS och med den konventionella färjan. Våra kunder får därmed kortare restider och samtidigt ett större antal avgångar att välja på, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. - Trafiken mellan Skottland och Nordirland är en av de mest konkurrensintensiva i Europa men vi är övertygande om att vi har den teknologi, kundservice och vision som krävs för att Stena Line även i fortsättningen skall leda utvecklingen. De planerade investeringarna i nya hamnar kommer att göra det möjligt att öka det totala antalet avgångar från 14 till 18 per dag. De kommer också att bidra till att restiden minskar med 30 minuter till 80 minuter mellan Belfast och Old House Point för Stena HSS. Byggnadsarbetena för de nya terminalerna kommer att påbörjas i mitten av 2003 och beräknas vara avslutade under andra hälften av 2005. - Investeringarna i de nya hamnarna är nödvändiga för att Stena Line skall uppnå långsiktig lönsamhet, säger Gunnar Blomdahl. Närvarande vid offentliggörandet var både Skottlands och Nordirlands premiärministrar Jack McConnel och David Trimble. Stena Line Göteborg, 21 februari 2003 För ytterligare information kontakta, Joakim Kenndal, informationschef Stena Line, telefon 031-85 81 80 eller 0704-85 85 55. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00720/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 19 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.