Stena Line ökar kapaciteten på Nordsjön

Stena Line ökar kapaciteten på Nordsjön Idag invigs Stena Britannica, ett nytt passagerar- och fraktfartyg som trafikerar Stena Lines linje mellan Harwich och Hoek van Holland. Stena Britannica ökar linjens fraktkapacitet och passagerarkapacitet med 20% respektive 50% och kombinationen av både snabbfärja och RoPax fartyg på linjen ger Stena Line möjlighet att erbjuda kunderna ett flexibelt resande. Det är en ökande efterfrågan från fraktkunderna som ligger bakom beslutet att introducera Stena Britannica på linjen. Satsningen på det nya fartyget ligger i linje med Stena Lines fortsatta investeringar i områden med tillväxtpotential för verksamheten. -Fraktmarknaden fortsätter att växa på Nordsjön och det nya fartyget förstärker linjens position som en viktigt länk mellan Storbritannien och kontinenten samtidigt som det gör det möjligt för oss att proaktivt öka volymerna för att tillmötesgå kundernas krav, säger Pim de Lange, Area Director för Nordsjön på Stena Line. Stena Britannica är ett RoPax fartyg med kapacitet för 3 400 längdmeter frakt och är baserad på ett koncept som möjliggör snabb lastning och lossning. Fartyget erbjuder kunderna ett brett utbud av aktiviteter ombord som tex. restauranger, bio, butiker och kasino. Stena Line kommer att introducera ytterligare ett nytt fartyg, Stena Adventurer, på Irländska Sjön under sommaren 2003. Investeringar i hamnar, nya fartyg och ombyggnader de senaste 12 månaderna innebär att företaget nu är på god väg att uppnå lönsamhet i slutet av året och fokus ligger på att skapa långsiktig lönsamhet. -Invigningen av Stena Britannica sker i en spännande period för Stena Line. Under 2002 ökade volymerna för passagerare, bilar och frakt på samtliga linjer. Genom att sätta in Stena Britannica och senare i år Stena Adventurer, så ökar vi kapaciteten på två linjer för att möta kraven från kunderna, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line.Vårt mål är att erbjuda våra kunder högsta möjliga standard och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår service för att försäkra att vi fortsätter att vara en ledande aktör i färjebranschen. - Stena Line Göteborg 28 mars, 2003 För ytterligare information kontakta Joakim Kenndal, Informationschef på Stena Line Tfn: 031 - 858180 Mobil: 0704 - 858555 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00270/wkr0002.pdf

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 19 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor.