Fullspäckad tisdag på EuroPride Stockholm

Run for Pride och EuroPride House under tisdagen

Under tisdagen har bygget EuroPride Park nästan färdigställts och vi har förberett oss för att ta emot alla besökare under morgondagen, våra volontärer har fått kämpa hårt i värmen och det har gått åt mycket vatten. På EuroPride House där det är svalt och skönt har besökarna kunnat delta i paneldiskussioner om skrivande och politik, samt träffa Argentinas ambassad. På kvällen trotsade djärva löpare det varma vädret för den goda sakens skull i Run For Pride.

EuroPride House

Fredrik Apollo Asplund, Joel Mauricio Isabel Ortiz, Saga Becker och Anna Ahlund diskuterade skrivandet som ett politiskt vapen. Hur kan litteraturen hjälpa oss att sträva efter och värna ett mer öppet och tillåtande samhälle där alla får plats, när Sverige står inför det viktigaste riksdagsvalet på decennier.

Diskrimineringsombudsmannen informerade om rätten till likställt bemötande för samkönade par vid fastställandet av föräldraskap och den Argentinska Ambassaden berättade om sitt arbete med hbtq-rättigheter, då det var det första latinamerikanska landet att legalisera samkönade äktenskap och kort därefter stiftade några av de mest progressiva lagarna om transgenderrättigheter i världen.

EuroPride City

Run for Pride, ett välgörenhetslopp vars intäkter går till organisationer som arbetar för hbtq-rättigheter, gick av stapeln och väldigt många modiga personer trotsade värmen och sprang fem eller tio mil. Detta var andra året som Run for Pride gick av stapeln i Stockholm.

I morgon onsdag slår EuroPride Park upp portarna och firar det hela med en invigningsgala! Kom i god tid, då det ofta blir långa köer när parken öppnar för första gången och tänk på att dricka mycket vatten. Vi ses då!

Alf Kjeller, press@stockholmpride.org eller 010-2203410

Om EuroPride

Nu i sommar arrangeras EuroPride tillsammans av Stockholm Pride och West Pride mellan 27 juli och 19 augusti.

Det är första gången två städer arrangerar detta tillsammans och tredje gången som Stockholm Pride är med som arrangör. Stockholm Pride har tidigare arrangerat EuroPride 1998 och 2008.

EuroPride är den gemensamma festival som varje år uppmärksammas extra i Europa och står värd för samtal, debatt och nätverkande för en starkare kamp för lika rättigheter.

Organisationen EPOA (European Pride Organisers’ Association) är den organisation som beslutar och tilldelar värdskapet. EuroPride höll första gången 1992 och då i London.

Om Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival sedan 1998 och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen.

Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation, där allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride.