Förändringar på Mest omsatta och Attract40

Förändringar på Mest omsatta och Attract40 Stockholmsbörsens segment för de mest omsatta aktierna förändras från och med den 1 juli 2002. Tre bolag utgår från Mest omsatta-segmentet på A-listan. Attract40 får 15 nya bolag och 13 bolag utgår från segmentet. Ytterligare ett bolag har under första halvåret utgått ur Attract40 på grund av uppköp. Andra halvåret 2002 kommer 47 bolag att ingå i Attract40-segmentet varav 15 är nykomlingar. Inför varje halvårsskifte genomförs en revision av Mest omsatta- och Attract40-segmenten baserat på handelsstatistiken. På så sätt kommer Attract40 och Mest Omsatta att spegla vilka bolag som varit intressanta för investerarna under det gångna halvåret respektive året. På Attract40 har till exempel Finans och fastighetssektorn ökat väsentligt i vikt medan IT-sektorns vikt i segmentet minskat. - Mest omsatta och Attract40 fungerar som indikatorer för investerarna att hitta aktier med hög omsättning. Vi kan se att Attract40 som lanserades 2000 fått en kvalitetsstämpel och att bolagen på O-listan eftersträvar att komma dit. Det är positivt med den dynamik som finns på Attract40, säger Frank Teneberg, försäljningsansvarig noterade bolag, på Stockholmsbörsen. Förändringar på Mest Omsatta och Attract40 från och med den 1 juli 2002 Tillkommer på Mest omsatta: - Faller bort från Mest omsatta: Industriförvaltnings AB Kinnevik, OM AB och WM-data AB. Tillkommer på Attract40: Alfa Laval AB, Billerud AB, Broström AB, Cash Guard AB, Cloetta Fazer AB, AB Custos, Invik & Co AB, LGP Telecom Holding AB, Medivir AB, Pandox AB, Peab AB, Pergo AB, Q-med AB, Transcom WorldWide S.A. och Wihlborgs Fastigheter AB. Faller bort från Attract40: Boss Media AB, Cell Network AB, Elanders AB, HiQ International AB, Karlshamns AB, Poolia AB, Ratos AB, Semcon AB, Song Networks Holding AB, Technology Nexus AB, Teligent AB och Utfors AB. För ytterligare information, vänligen kontakta Frank Teneberg, försäljningsansvarig noterade bolag070-559 52 75 Maria Andark, informationschef 070-597 52 76 Information om alla företag inom respektive segment och om regler för de olika segmenten se www.stockholmsborsen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00120/wkr0002.pdf