Pharmacia avnoteras från Stockholmsbörsen

Pharmacia avnoteras från Stockholmsbörsen Pharmacia har idag måndag begärt avnotering från Stockholmsbörsen med anledning av samgåendet med Pfizer. Sista handelsdag kommer att vara fredagen den 11:e april. Stockholmsbörsen kommer att erbjuda handel i Pfizer-aktien som påbörjas då aktiebytet från depåbevis i Pharmacia till aktier i Pfizer är klart. Detta kommer i enlighet med det prospekt som har skickats ut till Pharmacias aktieägare att ta cirka tre veckor. Som tidigare har meddelats kommer Pfizer-aktien att handlas på samma sätt som börsens övriga aktier. Bolaget kommer dock inte att vara noterat på Stockholmsbörsen. Handeln sker i svenska kronor i Stockholmsbörsens handelssystem SAXESS. Pfizer kommer finnnas på den nya listan, Xterna listan för utländska bolag (Xterna listan). För att säkerställa likviditet i handeln med Pfizer-aktien kommer en marknadsgarant att se till att det kontinuerligt finns köp- och säljkurser. Pfizer har sin huvudnotering på New York Stock Exchange (NYSE). Stockholmsbörsen kommer inte att ha något avtal med Pfizer vilket bland annat innebär att Stockholmsbörsens regler om informationsspridning till den svenska marknaden inte kommer att gälla. Stockholmsbörsen kommer genom börs- och pressmeddelande informera om första handelsdag med Pfizer-aktien när aktiebytet är klart. För ytterligare information Torsten Örtengren, chef för notering, tel +46 (0)8 405 70 40 Maria Andark, informationschef, Stockholmsbörsen, tel +46 (0)8 405 73 50 Bankerna och fondkommissionärer har mer information om de särskilda förutsättningar som gäller vid innehav av aktier i Pfizer. Mer information om handeln med Pharmacia och Pfizer finns på www.stockholmsborsen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00930/wkr0002.pdf