Stora Ensos nya produktionslinje för korslimmat trä vid Gruvöns sågverk är invigd

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2019-05-28 kl. 15.00 EEST

Stora Ensos investering i en ny produktionslinje för korslimmat trä vid Gruvöns sågverk i Värmland invigdes idag av Stora Ensos koncernchef Karl-Henrik Sundström, platschefen på Gruvöns sågverk Joakim Sveder och kommunalrådet i Grums Leif Haraldsson.

Investeringen i Gruvöns sågverk uppgår till cirka en halv miljard kronor (45 MEUR). Projektet har genomförts enligt plan, från det att investeringsbeslutet togs i juli 2017 tills dess att de kommersiella leveranserna startade under första kvartalet 2019. Investeringen innebär 60 nya jobb vid Gruvöns sågverk.

Detta är Stora Ensos tredje produktionslinje för korslimmat trä. Företaget har sedan tidigare två produktionslinjer i Österrike. Produktionskapaciteten för den nya produktionslinjen för korslimmat trä på Gruvöns sågverk är 100 000 m3 per år, vilket motsvarar material till cirka 4 500 normalstora lägenheter. CLT-elementen (CLT, cross laminated timber) produceras av gran.

”Det är glädjande att vara på plats och inviga en av världens största och mest moderna produktionslinjer för korslimmat trä. Med denna investering ersätter vi fossilbaserade material med förnybara material inom byggindustrin. Det finns stor potential för trä som framtidens byggmaterial”, säger Karl-Henrik Sundström, koncernchef, Stora Enso.

Det var drygt hundratalet kunder, leverantörer, medarbetare och representanter från det lokala näringslivet som deltog i firandet av den nya produktionslinjen för korslimmat trä på Gruvöns sågverk.

Stora Enso valde att investera vid Gruvöns sågverk för att det finns lokal råvaruförsörjning i form av värmländsk skog, en effektiv logistik med hamn och järnväg på området, närhet till europaväg 18 samt en mycket kompetent personalstyrka.

Stora Enso är Europas största leverantör av träprodukter och har hittills levererat korslimmat trä till över 14 000 projekt runt om i världen. Den utökade CLT-kapaciteten, investeringar i ny teknik, utveckling av digitala tjänster och verktyg, tillsammans med byggkoncept för kontor, flerfamiljshus och skolor, gör Stora Enso till den ledande leverantören av innovativa träbaserade bygglösningar.

För ytterligare information, kontakta:
Cathrine Wallenius
SVP Communications
Stora Enso Wood Products division
tel. +46 70 2092429

Part of the bioeconomy, Stora Enso is a leading global provider of renewable solutions in packaging, biomaterials, wooden constructions and paper. We believe that everything that is made from fossil-based materials today can be made from a tree tomorrow. Stora Enso has some 26 000 employees in over 30 countries. Our sales in 2018 were EUR 10.5 billion. Stora Enso shares are listed on Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) and Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). In addition, the shares are traded in the USA as ADRs (SEOAY). storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Cathrine Wallenius
SVP Communications