Stora Enso deltog vid lanseringen av den nationella forskningsplattformen Treesearch

I går lanserades den nationella forskningsplattformen Treesearch under ett event i Stockholm. Denna satsning på att utveckla nya material från skogen är den största hittills i Sverige. Vinnova har beslutat att stödja Treesearch med 70 miljoner kronor.

Vid lanseringen deltog drygt 120 personer från näringslivet, akademin och politiken. En av huvudtalarna var närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Även Stora Enso var representerade i talarlistan i form av Sverigechef Per Lyrvall.

Treesearch utgör en viktig grund för utvecklingen av framtidens bioekonomi. Målet är att skapa en världsledande öppen forskningsmiljö.

”Treesearch är ett utmärkt exempel på samverkan mellan stat, akademi, industri och Knut & Alice Wallenbergs Stiftelse. Vi ser fram emot att vara med och driva utvecklingen av nya förnybara material från skogen”, säger Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef, Stora Enso.

Inom ramen för den nationella plattformen Treesearch kommer extra vikt att läggas vid att öka kompetensen hos industrins och universitetens forskare, inklusive att utbilda framtidens doktorer. Detta för att öka Sveriges förmåga att översätta forskningsresultat till innovationer för framtiden. Som en öppen miljö med kraftfull samverkan mellan universitet och industri ska plattformen också locka yngre forskare och fler företag. Treesearch siktar på att ge karriärmöjligheter för minst 250 forskare.

Aktörerna som ingår i Treesearch är: KTH, Linköpings universitet, Max IV (Lunds universitet), Chalmers, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, BillerudKorsnäs, Holmen, Stora Enso, SCA, Sveaskog och Södra.

Bildtexter:
* Representanter från Treesearch. Bakre raden fr v Alexander Matic, Chalmers, Per Lyrvall, Stora Enso, Göran Sandberg, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Jan Wintzell, Sveaskog, Lars Berglund, Wallenberg Wood Science Center/KTH, Magnus Berggren, Linköpings universitet och Mikael Hannus, Stora Enso. Främre raden fr v Anna Bergstrand, Chalmers, Magnus Wikström, BillerudKorsnäs och Daniel Söderberg, KTH.

* Karl-Henrik Sundström, vd och koncernchef, Stora Enso

Foto:
Stora Enso

För mer information:
Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso, 070-377 57 02, mikael.hannus@storaenso.com
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. www.storaenso.com