Stora Enso Fors Bruk investerar 5 miljoner kronor i säkerhetsförbättringar

Det görs ständigt förbättringar på Fors Bruk för att ytterligare öka säkerheten. Nyligen har det investerats 5 miljoner kronor i ny utrustning i höglagret och utlastningen.

”Dessa investeringar är en viktig del i brukets utvecklingsplan och innebär att Fors Bruk blir en ännu säkrare arbetsplats”, säger Ronny Sjöberg, chef Anläggning & Investeringar, Fors Bruk.

”Det finns ett annat fokus på säkerhet inom företaget nu. Investeringar som leder till säkerhetsförbättringar prioriteras högre än tidigare. Det märks att det är ’safety first’ som gäller inom Stora Enso”, säger Michael Gylfe, arbetsställets huvudskyddsombud, Fors Bruk.

Heltäckande vajersystem i höglagret
Höglagret på bruksområdet är 35 meter högt, har 12 våningsplan och rymmer 3000 kartongrullar. Detta lager har nu utrustats med 5000 meter vajer, 200 meter skyddsstaket och 12 säkerhetslås.

Även om höglagret är helautomatiserat så händer det att åtgärder behöver utföras av medarbetare, som t ex underhållsarbeten. De nya säkerhetslåsen på varje våningsplan medför att man måste bryta all ström på det våningsplan man ska in och arbeta på så att ingen utrustning kan vara i rörelse när personen befinner sig på våningsplanet. Det är dessutom unika säkerhetsnycklar för varje våningsplan, så det finns ingen risk att flera personer är inne samtidigt och utför arbete på samma våningsplan. Medarbetarna har anpassade hjälmar och säkerhetsselar på sig och är under hela vistelsen fastknäppta i vajersystemet inne i lagret.

”Tidigare fanns det vajrar, skyddsstaket och säkerhetslås i viss utsträckning i höglagret men inte alls i den heltäckande omfattning, som det finns nu efter investeringarna”, säger Ulf Ericsson, projektledare, Fors Bruk.

Lastbilarna säkras med ståldockor
Varje vardag kommer det i snitt 20 lastbilar till brukets tre utlastningsportar för att lasta kartong, som ska levereras till kunder runt om i världen. Det har nu installerats nya lastsäkringsdockor vid varje port. Dessa dockor är betydligt mer driftsäkra än tidigare utrustning. Det är rejäla och stabila dockor i galvaniserat stål som är enkla att använda, jämfört med den tidigare utrustningen i gummi.

Alla lastbilar som kommer till bruket för att lasta kartong måste säkra fast ett av bakhjulen i dockan för att porten in till utlastningen ska öppnas.

”Det är numera en förutsättning för att få lasta kartong att lastbilen sitter fast ordentligt”, förklarar Ulf Ericsson.

”Det har tidigare funnits problem med att lastbilar inte suttit fast ordentligt vid lastningen utan börjat rulla iväg. Det har inneburit stora risker eftersom vår utlastning är så nära den hårt trafikerade riksväg 68”, säger Michael Gylfe.

BLDTEXTER
1. Fr v Michael Gylfe, arbetsställets huvudskyddsombud, Fors Bruk och Ulf Ericsson, projektledare, Fors Bruk i höglagret.
2. Ronny Sjöberg, chef Anläggning & Investeringar, Fors Bruk.
3. Höglagret på Fors Bruk.
4. Porten in till utlastningen öppnas när ett av bakhjulen till lastbilen är säkrat i lastsäkringsdockan.
5. En av de tre lastsäkringsdockorna som installerats på Fors Bruk.

STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION
Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager, Stora Enso, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

FAKTA SÄKERHETSINVESTERINGARNA PÅ FORS BRUK
5 miljoner kronor har investerats i ökad säkerhet i höglagret och utlastningen.
Den nya utrustningen är:

• 5000 meter vajer
  • 200 meter skyddstaket
  • 12 säkerhetslås
  • 3 lastsäkringsdockor

FAKTA HÖGLAGRET
Höglagret är ett mellanlager på bruksområdet som rymmer ca 3000 kartongrullar.
Rullarna förvaras mellan 1 dygn till 1 vecka i lagret. Togs i drift i november 2003.
Höjd: 35 m, Bredd: 38 m, Höjd: 20 m
12 våningsplan

FAKTA UTLASTNINGEN
På utlastningen lagras och lastas kartongrullarna eller arkpallarna på lastbil eller tåg för leverans till kunder runt om i världen. Det finns tre portar där lastbilar kan lasta kartong. Det kommer i snitt 20 lastbilar per vardag och lastar kartong på Fors Bruk.

FAKTA STORA ENSO
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

FAKTA FORS BRUK
Fors Bruk, utanför Avesta i Dalarna, är en världsledande tillverkare av förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 400 000 ton kartong per år. Omsättningen uppgår till 530 miljoner EUR.

Taggar:

Citat